Dröm stort - och gör affärer på ett nytt sätt

Morgonens frukostmöte med Nätverket Expansiva Växjö lockade närmare 300 personer och var som vanligt fullbokat.
Temat för morgonen var att drömma stort och våga satsa - men även att våga förändra och bryta gamla mönster.

Ett företag som alltid verkar ligga rätt i tiden och vågar tänka nytt är möbelföretaget Svenssons i Lammhult.
- Vi är 119 år men fortfarande pigga i sinnet. År 2016 slog vi alla rekord så vi ser väldigt ljust på framtiden. Vi tycker att det är extra roligt att vi slog besöksrekord både i butik och på webb, berättade marknadschef Johan Swedenborg.

En som kan det mesta om marknadsföring på sociala medier är Mirza Bico från Växjö. Som 14-åring blev han social media manager för alla Blondinbellas bolag, tack vare ett meddelande på Facebook. Idag har han hunnit bli 21 år och på topplistan över Sveriges mäktigaste unga.
- Det gäller att förstå sitt värde och ta professionell hjälp för att bli riktigt framgångsrik. Jag vet att en annons på mitt Instagramkonto når ut mer än TV4-reklam, berättade Mirza Bico.

Aleksandar Gogas väg till framgång var något mer snårig och slingrig. Tillsammans med två kompisar startade han företaget Servicefinder, som är lite som Pricerunner fast för tjänsteföretag.
- Vi var 19 år, gick på KTH men drömde om att bli entreprenörer. Vi var andra generationens invandrare med föräldrar som helst ville att vi skulle studera och glömma dessa drömmar, berättade Aleksandar Goga (på bilden ovan tillsammans med Emil Andersson från UF). 
De tre vännerna trodde ändå så mycket på sin idé att de vågade trotsa föräldrarna. De startade Servicefinder i en källare och slet i flera år utan lön. Istället växte skulderna i takt med prövningarna.
- Men vi var envisa och plötsligt gick det bra! Idag är företaget sålt till Schibstedt och på min sista arbetsdag i november var företaget på topp. Nu drömmer jag istället om att hjälpa andra som är i samma situation som jag var då. 

På plats fanns också ett stort gäng UF-företagare som visade upp och sålde sina produkter. Tre av dem fick även möjlighet att berätta om sin affärsidé på scenen.
- Vi säljer nallar som vi sedan skänker till flyktingbarn. Studier visar att en nalle är det mest trygghetsskapande som finns och det behöver de här barnen. Det känns bra att göra något för dom som flyr från krig, de kunde varit du eller jag, sa Fredrik Lindblad från Special Day UF (bilden)  

Dagens moderator var Anna Persson från Re-Source AB.

Vill du se mingelbilder, klicka här!