Om webbplatsen

Certifiering för lättläst webbplatsVår lättlästa webbplats är certifierad år 2013 av Centrum för lättläst.

 

Lyssnafunktionen

Vi använder oss av en lyssnafunktion. 
Lyssnafunktionen heter ReadSpeaker.

Lyssnafunktionen gör att texten på en webbsida
kan läsas upp för dig.

Det kan hjälpa dig
som har svårt att läsa text

Här kan du läsa mer
om hur  lyssnafunktionen fungerar...

 

PDf-filer

För att läsa pdf-filer
som finns på webbplatsen,
behövs ett särskilt hjälpprogram.

Hjälpprogrammet heter Acrobat Reader.

Här kan du ladda ner programmet Acobat Reader.

Acrobat Reader är gratis att installera på datorn.

 

Filmer

Vi har en del filmer.
Filmerna är i ett format
som heter QuickTime.

Här kan du ladda ner programmet Quick Time...


QuickTime är gratis att ladda ner och installera.

 

Tillgänglighet

Valid CSS!Växjö kommuns webbplats är byggd
enligt W3C:s, World Wide Web Consortium,
riktlinjer och standarder. Valid XHTML 1.0 Transitional     

Det betyder att webbplatsen är byggd
så att den ska fungera
för personer som har ett funktionshinder.


Cookies

På webbplatsen används cookies.

En cookie används för att vissa funktioner på webbplatsen
ska fungera.

Vi sparar ingen personlig information genom cookies.
Information om besökaren kan inte spåras.

 

Vad är en cookie?

En cookie är en liten textfil
som lagras på din dator.
Filen innehåller information.

Cookies används för att förbättra webbplatsen
för den som besöker den.

 

Stänga av cookies

Du kan stänga av cookies i din webbläsare.

Det går även begära
att webbläsaren ska fråga
om du accepterar cookies.

Var du går in och gör inställningarna
beror på vilken webbläsare du har.

 


Personuppgiftslagen PUL

Det finns en lag som heter Personuppgiftslagen.

Den förkortas PUL.

På  kommunens webbplats måste vi följa PUL-lagen.

PUL-lagen beskriver
vilka personuppgifter vi får publicera
på en webbplats.

Personuppgifter är till exempel
namn på personer
eller ett fotografi där man tydligt kan se
vem fotografiet föreställer.

 

Snabbtangenter

Dessa tangenter kan du använda för snabbkommande på webbplatsen.

  • S - Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet
  • 0 - Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation
  • 1 - Startsida
  • 2 - Nyheter
  • 4 - Sökfunktion
  • 6 - FAQ 
  • 7 - Kontakt


Gör så här om du har Windows

  • Internet Explorer: Tryck ALT och Snabbkommando, sedan ENTER
  • Mozilla och Netscape: Tryck ALT och Snabbkommando
  • Firefox: Tryck ALT och SHIFT och Snabbkommando
  • Opera:Tryck SHIFT och ESC och Snabbkommando


Gör så här om du har Mac

De flesta webbläsarna: CTRL och Snabbkommando Se din webbläsares hjälpavsnitt för mer information.

 

Textstorlek

Textstorleken kan ändras.

I de flesta webbläsare håller du ner
Ctrl-tangenten och snurra på mushjulet.

Du kan också klicka på Ctrl-tangenten och minus-tangenten
för att minska texten.

Och klicka på Ctrl-tangenten och plus-tangenten
för att öka texten.

 

Frågor och synpunkter

Har du frågor eller synpunkter på innehållet på denna webbplats är du välkommen att höra av dig till oss via e-post: Detta är en e-postadress