200 Växjöambassadörer på frukostmöte

Dagens moderator Oskar Wijk, Destination Småland.

Dagens moderator Oskar Wijk, Destination Småland.

När Nätverket Expansiva Växjö bjuder in till frukostmöte blir det alltid fullsatt och denna morgon var inget undantag. Över 200 morgonpigga samlades på Elite Stadshotellet för att prata om hur vi tillsammans kan marknadsföra Växjö.

- Tänk, i detta rum sitter 200 fantastiska ambassadörer. Vi sitter redan i framsätet och på en guldgruva men kan alltid bli bättre, sa morgonens moderator Oskar Wijk från Destination Småland.
- Ja, om vi kraftsamlar och drar åt samma håll kan vi uträtta stordåd, fortsatte Helen Bäckstedt från Elite Stadshotellet.

Att det går bra för besöksnäringen i Växjö höll Magnus Johansson från analysföretaget Bisnode med om. Han hade till och med siffror på det.
- Om vi tittar på besöksnäringen i Växjö under perioden 2010-2015 har lönsamheten ökat med 105 procent. Tillväxten i antal företag ligger på 51 procent. Det är väldigt trevliga siffror, tyckte Magnus Johansson.

Evenemang bidrar till tillväxten
Växjö lockar fler och fler olika evenemang, vilket också bidragit till dessa fina siffror. Mia Lexert från Växjö o co var på plats och lyfte tre av de större; Melodifestivalen, MAT och U19-VM i innebandy.
- Det kostar t ex ca 1,2 miljoner att arrangera Melodifestivalen men vi får femdubbelt tillbaka. Det är även mycket marknadsföring som inte går att mäta, som t ex att 100 journalister var på plats, sa Mia Lexert.

Butikerna i stan kan självklart dra nytta av dessa evenemang och många tycker att det går bättre och bättre, även helt "vanliga" sommardagar. Växjö har ju aldrig kallats sommarstad men den myten ville flera slå hål på denna morgon.
- Vi har haft en mycket bra sommar, berättade Elisabeth Magnusson från Guldrosen och fick medhåll av Emma Johansson från Cenino Donna och Björn Ivarsson från Norrgavel.
- Det har ju varit dåligt väder i Lammhult också och det har ju hjälpt till mycket, så för affärernas skull önskar jag ännu sämre sommarväder, sa Björn Ivarsson med ett leende.

Sveriges ledande nationalpark - som granne!
Mötet rundades av med diskussioner kring våra outnyttjade resurser och Katarina Bergstrand, vd på Sweden by bike slog ett slag för den potential som finns i cykelturism. På plats fanns även Karin Nilsson som jobbar med projektet Nationalparkdestination Åsnen.
- Med våra 2000 öar kan vi bli Sveriges ledande nationalpark. Tänk att du bor granne med detta!

Även publiken fick engagera sig och komma på ännu fler outnyttjade resurser. Ta del av hela listan!

Vill du kolla in mingelbilder från morgonen, klicka här!länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 14 september 2017