Expansiva Växjö nätverksträff den 30 mars 2007

Från Jante till Hjälte

Årets andra Expansiva Växjö-möte hölls på Tipshallen, där DagX-mässan gick av stapeln. Mötet koncentrerades runt ungt entreprenörskap och avslutades med en rundvandring på själva mässan. Björn Andersson, Ung företagsamhet, hälsade alla välkomna och berättade om DagX som i år hade hela 190 utställare (varav 99 var UF-företag). DagX har växt under de 10 år som mässan har funnits – från foajén i konserthuset till att fylla Tipshallen!  

Företagaren som positiv förebild


Bo Frank talade om de positiva vindar som blåser kring eget företagande – ”alla” är för företagaren idag och alla politiska partier är överens om att man måste förenkla och underlätta ytterligare för dessa. Målet är att fler ska starta eget – att skapa positiva förebilder.
Bo berättade att kommunalråden är överens om att det är viktigt att elever, under hela sin skolgång, kommer i kontakt med företagare och på så sätt skapa såväl förebilder som intresse som kunskap för att i framtiden kunna starta eget.
Bo var övertygad att det till exempel inom den kommunala verksamheten finns en mängd människor som både skulle kunna och vilja start eget, bland annat ser han en kommande marknad för privata alternativ till den kommunala hemtjänsten. Växjö kommun stärker dessutom upp på näringslivssidan och satsar extra på att bli ännu mer smidiga och serviceinriktade – bygglov över disk, utan långa handläggningstider – är bara ett exempel. 

Boo Gunnarson från Visma reflekterar över DagX


DagX i Växjö är en av sveriges största framtidsmässor, berättade Boo Gunnarson, Visma SPCS AB. Den är en plattform för personlig utveckling, den skapar jämlikhet och kunskap och förbättrad attityd till egenföretagare. 20-25% av UF-företagarna startar egna riktiga företag senare i livet. 

Från Jante till Hjälte


Som exempel på unga entreprenörer som lyckats kom Christian Albinsson och Fredrik Petersson från
Lördag morgon medieproduktion ABlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönsterför att berätta om såväl problem som möjligheter som de har stött på. De delade också med sig av sin kunskap om hur man informerar och kommunicerar med ungdomar bland annat om eget företagande. Att informera på mottagarens villkor är A och O anser de - man måste inte vara gubbe i kostym för att vara entreprenör. Det går lika bra med döskalletröja och jeans med häng i baken! Christian och Fredrik berättade att de stött på många skeptiker på sin väg – allt från bankfolk till vänner. Båda efterlyser mer entusiasm och positivt tänkande från alla håll. Svenkt Näringsliv har sponsrat deras projekt Hjältemodellen, där man bland annat har intervjuat förebilder med lite galna idéer som Yngve Bergqvist (ishotellet i Jukkasjärvi) och Christian von Koenigsegg (som tillverkar 20 bilar á 5 miljoner per år). Hjältemodellen har gått ut gratis till 30 000 ungdomar.
Christian och Fredrik har också kommit på Anti Jantelagen som de tycker att man ska utgå från när man vill start eget.

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 7 juli 2017
Jobb och företag