Kärleksförklaring till Småland

Samtidigt som montrarna på DagX färdigställs träffas Nätverket Expansiva Växjö för att lyssna till kärleksförklaringar till Småland från Pettri Karttunen, programledare på SVT, Per Bengtsson på PM & Vänner samt Erica Månsson, vd för Kulturpark Småland.

 
Petteri Karttunen, berättade hur kärleken till Småland vuxit fram först efter egna medvetna ansträngningar. Man måste vilja vara smålänning för att kunna bli en helt enkelt. Är Småland ett varumärke eller en identitet? Att vara smålänning innebär en hel del att leva upp till, menade Pettri som heller inte visste om han var tillåten att faktiskt kalla sig själv smålänning.
- Det är som när tonåringarna vill bli modeller och man känner att man kanske inte är snygg nog. Passar jag in även om jag inte kan hoppa över gärdsgårdar? Så en lösning kanske skulle vara att diplomera smålänningar – då måste man ju plötsligt leva upp till det!



 Per Bengtssons passion för Småland är vida känd. Tyvärr fick vi denna morgon inte lyssna till hans berättelser om Småland eller höra om hans prestationer och framgångar som Smålänning, då sjukdom tvingat honom att stanna hemma.  Erica Månsson höjde dock Småland som ett av de absolut starkaste landskapsvarumärkena och visade exempel på hur Småland används för att uttrycka äkthet, genuinitet, mm. Frågan vi kan ställa oss är; hur kan vi använda oss av Småland i vår destinationsmarknadsföring av Växjö, den stora småstaden i Småland? För efter denna morgon är ännu fler Smålänningar övertygade om de positiva värden som finns i detta varumärke.

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 7 juli 2017
Jobb och företag