Växjövän-träff den 23 oktober 2006

Besök på Växjös största industriföretag
Ett hundratal Växjövänner lockades ut till Braås och Volvo en blåsig kväll i oktober.
De flesta imponerades av de jättestora gula maskinerna som i strid ström rullar ut över världen från Braås.

 

Med anledning av sina 50 år i Braås har Volvo gett ut en jubileumsbok. En av författarna är Ragnar Karlsson, volvoit i 47 år.Med många exempel och minnesbilder redogjorde han för företaget framväxt, utveckling och geografiska placering.
Framsynta lokalpolitiker lockade fröet till dagens Volvo till Braås genom att annonsera i rikspress efter mekanisk verkstad villig att flytta till orten. 1957 flyttade släpvagnskonstruktör Carl Lihnell från Östergötland till Småland. Fem-sex familjer följde med varav Ragnar Karlssons var en.Same, same but different…
1974 såldes företaget till Promotion som 1975 blev Volvo BM som 1985 blev VME Group (Volvo Michigan Euclid) som 1989 blev VME Articulated Haulers.  Sedan 2005 heter företaget Volvo Construction Equipment, en av sex divisioner i Volvo. I Braås tillverkas entreprenadmaskiner som till 99 % går på export. Hur många dumprar som tillverkas per år i Braås vill Bruno Johansson, tidigare personalchef, inte avslöja. Däremot står en blåmålad dumpare som är nummer 50 000 utanför huvudkontoret. 

Senaste Växjö-nytt


Som fast punkt på Växjövän-träffarna finns alltid Senaste nytt om Växjö. Bo Frank berättade kort om de olika nätverk som finns inom Expansiva Växjö; Öresundsnätverket och Stockholmsnätverket. Han uppmanade Växjövännerna att komma med förslag på Växjöbor i förskingringen som kan tänkas vara intresserade av att delta i något nätverk.
Andra nyheter var den något krympta politiska organisationen med tre istället för fem kommunalråd och två nämnder som blir en, beslut i början på 2007 i kommunfullmäktige om Arenastaden, ny flyglinje mellan Växjö och Kaunas två gånger i veckan och högtidlig invigning av Linnéjubileet den 28 januari då kungen kommer till Växjö. 

Rundvandring

Därefter bjöds det på macka och kaffe innan det var dags för rundvandring i fabriken. Totalt har man 760 anställda varav cirka 350 män och 50 kvinnor i produktionen. Vid 19-tiden på kvällen var kvällsskiftet i full gång.
Peppe Pedraza var en av tre guider som guidade runt i Volvos monteringshall.
För att undvika ensidiga arbetsmoment flyttar man runt mellan olika stationer. Sjukfrånvaron ligger på sex-sju procent.
Under det närmaste året kommer företaget att anställa cirka 100 personer, svårast att få tag på är svetsare. En ny monteringshall står också på utbyggnadsprogrammet.
Efter rundturen återstod bara en obesvarad fråga: varför är alla dumprar gula? 

Peppe Pedraza var en av tre guider som guidade
runt i Volvos monteringshall.


Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 7 juli 2017
Jobb och företag