Förskolläraren Jonatan

På uteförskolan Äventyret sitter barnen ute och äter lunch när jag kommer dit, precis som de gör varje dag från april till oktober. Under vinterhalvåret är de också ute, men skulle det vara dåligt väder någon dag har de möjligheter att vara inomhus.

Jonatan Öhman som är förskollärare på Äventyret berättar att barnen lär sig uppskatta skogens möjligheter för lek och lärande genom alla utomhusäventyr de upplever varje dag.

- Det är en frihetskänsla att vara utomhus tycker jag! Barnen är fulla av energi och skogen ger dem utrymme att få göra sådant som de tycker är kul. Klättra, gräva, springa, upptäcka en jättestor monsterspindel eller mumsa i sig en massa blåbär. Det blir naturligt att lära sig med alla sinnena utomhus helt enkelt!

På förskolan är det just nu tre arbetslag som jobbar med tre olika barngrupper. Verksamheten planeras utifrån barnens intressen och vad de vill göra, men aktiviteterna är väl genomtänkta för att uppnå målen i läroplanen.

- Om det regnar på tvären och blåser kan vi inte alltid hålla oss till det vi planerat från början. Vi kanske inte kan ha en stillasittande aktivitet just då utan behöver istället röra oss för att hålla värmen. Ibland måste man vara riktigt snabbtänkt, flexibel och komma på någon ny rolig lärorik aktivitet. Så det kan vara en utmaning, säger Jonatan samtidigt som han hjälper ett av barnen med att dela en halkig potatis. Men då är det tur att man inte är ensam, för både kollegorna i arbetslaget och barnen har kloka idéer hur vi ska göra, så det löser sig alltid, tillägger han.

Äventyret ligger i anslutning till Fyllerydskogen och personalen och barnen är ute i skogen så mycket de kan för att lära sig om djuren i deras närhet och naturen omkring dem.

- Det är en stor mångfald i naturen som vi försöker ta tillvara på så mycket som möjligt. Det blir ett konkret lärande när vi lär oss om djur i vår närhet, när vi följer årstiderna och lär oss om de växter vi upptäcker. Barnen lär sig att alla svampar inte går att äta till exempel, men blåbär och lingon däremot, de är en fantastisk smakupplevelse. Ibland plockar barnen lingon i skogen som de tar med sig tillbaka till förskolan där de får vara med och koka lingonsylt. För mig som pedagog är det roligt att kunna erbjuda barnen en sådan lärprocess och att se när barnen förstår hur det går till och vad de egentligen äter.

Skogen är stor och Jonatan berättar att alla barn inte är vana vid att vara ute i skogen när de börjar på Äventyret.

- Alla barn känner sig kanske inte trygga i skogen när de börjar hos oss. De har kanske inte heller upptäckt att skogen är en plats man kan leka i, så det är något vi jobbar aktivt med redan från start. Genom att vi pedagoger tillsammans med barnen hittar och skapar olika rum eller platser i skogen dit vi återkommer regelbundet leder till ökad igenkänning och ökad trygghet.

En sådan plats är Trollstenen, en stor klättersten där det nog bor troll och där böljande blåbärsris täcker marken omkring den.

- Vi målade en dörr på en stor sten och sa till barnen att det kanske bodde någon där. Det är troll! sa barnen, och sedan satte fantasin igång. Barnen blev nyfikna och hade en massa frågor så vi skrev brev till trollen (som faktiskt bara är vakna på natten då solljus förvandlar dem till sten). Nästa gång vi kom dit fick barnen svar från trollen. Så där föddes platsen Trollstenen som blivit en rolig och trygg plats som vi ofta återkommer till, förklarar Jonatan.

Jonatan börjar stämma av att alla ätit färdigt och ser till att barnen packar in matkåsorna i sina ryggsäckar. På förmiddagen har de lekt, dramatiserat och sjungit Bockarna Bruse och ätit blåbär så att munnar och kinder lyser av lila färg. Nu ska de först ha avslappning och sedan läsa en bok under susande granar för att komma ner i varv. För snart börjar nästa äventyr, kanske springer de på ett troll när de ger sig ut i skogen igen...

Skriv ut
Senast uppdaterad: 25 juli 2017