Socialsekreteraren Maja

Det är förmiddag och Maja Rydén kommer tillbaka till sitt kontor i Willans park i Växjö. Hon slår sig ner vid datorn och konstaterar att morgonens möte verkligen gav energi inför dagen.

- Jag har träffat en av våra klienter och hans nya kontaktperson. Det var första gången de träffades och för många är det lite nervöst att träffa sin tilltänkta kontaktperson, men det gick bra, säger Maja Rydén.

Maja Rydén är socialsekreterare och den som ansvarar för förvaltningen Arbete och välfärds kontaktpersoner. Det är idag runt 100 klienter i kommunen som har en kontaktperson. Det kan vara människor som lider av psykisk ohälsa, som har missbruksproblem eller som helt enkelt bara är ensamma. Kontaktpersonens roll är att finnas där som en vän.

- Det är lite som matchmaking. Jag matchar ihop en klient med en kontaktperson. Det handlar om att se vad de har för intressen, om klienten sagt att han vill ha någon speciell egenskap i sin kontaktperson, hur mycket tid kontaktpersonen vill lägga på sitt uppdrag och så vidare, säger Maja.

Maja Rydén har jobbat som socialsekreterare på Växjö kommun sedan 2007, först med personer med missbruksproblem och nu med kontaktpersoner. Hon är utbildad socionom och har alltid vetat att hon vill jobba med människor som behöver stöd. Som nyutexaminerad trodde hon inte att ett jobb på en kommun var något för henne. Och så tror hon att många tänker - att det mest är tufft och tungt att vara socialsekreterare i en kommun.

- Det är ju både rätt och fel, det kan vara tungt, men det tunga vägs upp av att du här får en jättebra arbetsplats med fina kollegor och bra chefer. Det är bra blandning mellan kvinnor och män, gamla och unga. Vi pratar mycket och stöttar varandra. Det är också en bra blandning av möten med människor och administrativt arbete, säger Maja Rydén.

Maja tycker att det bästa med hennes jobb är att hon hela tiden känner att det hon gör är angeläget och viktigt. Det gäller både arbetet med kontaktpersoner och när hon jobbade med människor med missbruksproblem.

- Som socialsekreterare är du med klienten under hela resan, vilket gör att du kommer de här människorna nära. Visst är det tufft ibland, men det gäller att ha tålamod och fokusera på de små framstegen. Det är ingen "quick fix", men vi måste alltid tro på att förändring är möjligt, säger Maja Rydén.

Och det är verkligen möjligt. På enheten brukar Maja och hennes kollegor påminna varandra om goda exempel, om de människor som kämpat sig ut ur missbruket och nu har ett jobb och en bostad.

- Ibland kan det vara svårt att se själv att man gjort skillnad, då är det skönt när en kollega säger "tänk på henne eller honom och hur bra det gick", säger Maja.

Det är dags för lite mer jobb vid datorn, innan Maja Rydén har ett nytt möte med en kontaktperson och en klient. Den här gången handlar det om ett uppföljningssamtal med två personer som hon förde samman för några månader sedan. Maja poängterar vikten av att följa upp hur det går. Kontaktpersonen och klienten ska alltid känna att kommunen finns med som ett stöd.

- Självklart är jag nyfiken på hur det gått och om de här två trivs tillsammans. I de allra, allra flesta fall gör de det, och de brukar berätta att de under de här månaderna varit på bio, på utflykt, promenerat eller fikat, ja det kan vara vad som helst. Och framför allt har mötena gjort att en individ känt sig lite mindre ensam. Det är en härlig känsla att vi gjort skillnad i någons liv, säger Maja.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 25 juli 2017