Vi tror på ett språkutvecklande arbetssätt där samarbete mellan lärare och elever uppmuntras av digital teknik. Kombinationen gör det möjligt för alla att delta på lika villkor efter sina egna förusättningar.
I årskurs 1-3 arbetar skolan med modellen skriva sig till lärande. Det är en modell som bygger på ett språkutvecklande arbetssätt där samarbete mellan lärare och elever uppmuntras av digital teknik som i det här fallet är Ipads. Kombinationen av pedagogik och teknik gör det möjligt för alla elever att delta i skriftliga samarbeten med sina klasskamrater.
Skolbibliotekarien samarbetar med skolans pedagogiska personal för att öka elevernas måluppfyllelse. Bibliotekariens kompetens ligger främst inom områdena läslust och läsutveckling, medie- och informationskunnighet och bibliotekskunskap. Arbetet med detta sker halvklassvis enligt schema, samt några gånger per läsår i skolövergripande projekt.
Biblioteket är till för elever och personal på skolan och erbjuder ett brett urval av skönlitterära och facklitterära titlar anpassade för målgruppen. De titlar som saknas kan oftast lånas in via något annat skolbibliotek, eller via kommunens Mångspråksbibliotek. Skolbiblioteket är öppet och bemannat av bibliotekarie dagligen under skoltid.
Skolan arbetar språkutvecklande där vi utgår från elevernas förförståelse och arbetar med begrepp i dialog med varandra. Eleverna arbetar med olika strategier och verktyg som utveckla sitt språk och ämneskunskaper.
Välkommen att besöka oss!
Vill du veta mer om hur vi jobbar eller är du intresserad av att besöka oss? Välkommen att höra av dig! Våra kontaktuppgifter hittar du här.
Expedition
Furutåvägen 49, Växjö
Växjö kommun
Furutåskolan
Box 1222, 351 12 Växjö