Så här arbetar vi på Ljungfälleskolan

Vår vision är att alla elever och all personal varje dag går till skolan med en känsla av förväntansfull nyfikenhet och glädje. I det dagliga arbetet har vi tron på att alla kan lyckas.

Ledord
Våra ledord Trygghet, Trivsel och Kunskap genomsyrar verksamheten, från förskoleklass till årskurs 6 och fritidshemmet. De ligger till grund när vi sätter våra prioriterade utvecklingsområden som är Trygghet och trivsel, Utveckla undervisningen för ökad måluppfyllelse och Digitalisering.

Trygghet – Alla elever har rätt att känna sig trygga på Ljungfälleskolan!

För att nå dit arbetar vi för att eleverna erbjuds en lärmiljö som präglas av värme och respekt och där du som elev har studiero. Vårt aktiva värdegrundsarbete med främjande och förebyggande insatser leds av trygghetsteamet i samarbete med övrig personal och elevrådet. Vi har nolltolerans mot kränkande behandling.

Trivsel – Alla elever ska trivas på Ljungfälleskolan!

För att nå dit behöver vi bygga goda relationer med varenda elev. Relation inför lektion innebär att vi vuxna på skolan har ett viktigt uppdrag att med värme och respekt visa eleverna kärlek och omtanke.

Vi arbetar med aktiva rörelseraster. Det betyder att du som elev på rasten erbjuds att vara med på en vuxenledd aktivitet som främjar rörelse, glädje och delaktighet. Vår trygghetsperson Anel ansvarar för att planera och genomföra aktiviteterna.

Kunskap – Alla elever ska känna lust att lära och nå läroplanens mål!

För att nå dit ska vi erbjuda en undervisning som gör att eleverna känner lust att lära. För att utveckla undervisningen arbetar vi med fyra områden för att hela tiden sträva efter hög kvalitet i undervisningen.

  • Trygg, stödjande och uppmuntrande lärandemiljö.
  • Individanpassningar, variation och utmaningar
  • Tydlighet i mål, innehåll och struktur
  • Uppföljning, återkoppling och reflektion över lärandet

Digitala verktyg är ett redskap och en metod för att skapa denna undervisning.

Elevhälsan
Skolans elevhälsoteam består av skolledning, två specialpedagoger och två speciallärare samt skolsköterska. Skolan har även tillgång till områdets övergripande elevhälsoteam med kurator, skolpsykolog och specialpedagoger. Skolan ska präglas av ett elevhälsoarbete där kompetenserna inom elevhälsan utnyttjas av all personal och där ett lärande om elevers lärmiljö ständigt pågår.

Bibliotek
För vår skola är biblioteket en central plats. Mitt i skolan finns biblioteket där vår bibliotekarie, Sofi arbetar. Här pågår ständigt läsfrämjande aktiviteter! Vill du som elev eller vårdnadshavare ha hjälp med boktips finns Sofi där till din/er hjälp. Biblioteket utgör en pedagogisk resurs för undervisning och skolarbete. Följ gärna Sofis fina arbete på Instagram (ljungfalleskolansbibliotek).

Fritidshemmet
Ljungfälleskolans fritidshem är uppdelad i fyra avdelningar. Tre avdelningar för elever i åk F-2 och en avdelning för elever i åk 3–6. På vårt fritidshem arbetar engagerade och utbildade lärare inom fritidshemmet. Vi arbetar för att eleverna på vårt fritidshem utvecklar trygghet, vänskap och goda relationer, främjar engagemang, delaktighet och nyfikenhet och blir inspirerade till nytt lärande och nya upptäckter! Fritidsverksamheten på Ljungfälleskolan kompletterar skolans verksamhet och vi erbjuder dagligen olika aktiviteter, både ute och inne, allt utifrån elevernas ålder och intresse.

Fritids är öppet mellan 06.15 – 18.00.

Frukost serveras för inskrivna elever klockan 07.30.

Välkomna till Ljungfälleskolans fritidshem!

Vill du veta mer om hur vi jobbar eller är du intresserad av att besöka oss? Välkommen att höra av dig! Våra kontaktuppgifter hittar du på sidan Kontakta Ljungfälleskolan.

Kontakt

  • Ljungfälleskolan

    Expedition

    0470-437 55

    info@vaxjo.se

    Besöksadress

    Drabantvägen 4, Växjö

    Postadress

    Växjö kommun

    Ljungfälleskolan

    Box 1222, 351 12

Skriv ut
Senast uppdaterad: 20 december 2019
Förskola och skola