Hållbara transporter – tillbakablick och en framtidsspaning

Magnus Jonasson, energi- och klimatrådgivare i Växjö kommun ger en personlig reflektion om hållbara transporter, där vi blickar både bakåt i tiden och spanar långt in i framtiden.

Den 16-22 september inträffar årets Europeiska Mobilitetsvecka. Mobilitetsveckan hette tidigare Trafikantveckan och den är ett årligt återkommande event över hela Europa. Över 2 000 städer deltar under veckan i år, med olika aktiviteter inom mobilitet.

Hösten 2008 var jag med på min första Trafikdag som Växjö kommun arrangerade vid Stortorget i Växjö. Energi- och klimatrådgivningens monter innehöll bland annat information om bilar med drivmedlen fordonsgas och E85 (etanol). Vi var tidigt ute med att visa biogasbilar och i montern hade vi fordonsgasbilen Opel Zafira 1,6 CNG ecoFLEX med ett koldioxidutsläpp (CO2) på 23 g/km (biogas). Motsvarande bil med bensin som drivmedel, släpper ut 138 g/km.

Vid denna tidpunkt (2008) fick vi kommunala energi- och klimatrådgivare i Sverige inte informera om transporter, men i Växjö kommun gjordes det ändå. Busigt! Numera ingår det i förordningen för Sveriges energi- och klimatrådgivare att informera målgrupperna om transporter, drivmedel, fordon, sparsam körning och energimärkning av bildäck. Denna positiva utveckling för energi- och klimatrådgivningen inom transportområdet initierades och påskyndades av ett par eldsjälar härifrån sydost.

Har det skett någon utveckling inom transportområdet sedan hösten 2008 fram till nu? Ja en del! När SAAB gick i konkurs år 2011 hade Sverige de då mest bränsletörstiga bilarna i Europa, med SAAB och Volvo i spetsen med stora och tunga bilar. Numera måste nya bildäck energimärkas, sparsam körning ingår som ett moment när man tar körkort, däcktrycksmätning med display för bilföraren, offentliga laddstolpar till elbilar, biogasproduktion av matavfall inom kommungränsen, förnybara drivmedel till länets bussar, cykelkarta och så vidare. Även den förnybara andelen av bränslet inom transportområdet, har ökat markant under perioden.

Om jag lyfter blicken och framtidsspanar lite, så vet vi att det kommer att bli fler elbilar, laddstolpar, bränslecellsbilar, tankstationer för vätgas och en elektrifiering av transport- och maskinbranschen. På önskelistan hamnar ett dubbelspår för tåg mellan Växjö och Alvesta. I framtiden kanske vi kan se förarlös och spårbunden kollektivtrafik i Växjö stad.

En egen reflektion är att det är mycket få medborgare som cyklar till Tipshallen i Växjö, för att få sin vaccindos mot covid-19. Har själv nu fått två doser och det har vid båda besöken på Tipshallen bara varit min cykel som stått låst utanför. I Växjö stad och kommun ges goda möjligheter att cykla och det är dessutom nyttig vardagsmotion och bra för klimatet.

Sammantaget så betyder det att varje personresa och transport av gods mellan A och B räknas, då vi nu tillsammans ska ta oss an klimatförändringarna på ett snabbare och effektivare sätt är tidigare!

Magnus Jonasson, energi- och klimatrådgivare

Mer information om mobilitetsveckan

European Mobility Week Länk till annan webbplats.

Europeiska mobilitetsveckan – för hållbara resor och transporter på trafikverket.se Länk till annan webbplats.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 17 september 2021