Växjö har potential att bli en cykelstad

Colin Hale, projektledare på Växjö kommun som bland annat ansvarar för det populära cykelbiblioteket skriver om Växjös potential att bli en riktig cykelstad och berättar om sina erfarenheter av att äga en ellastcykel.

Häromdagen var jag på reko-ringen och hämtade varor. I en reko-ring, för er som inte vet, säljs råvaror och produkter direkt från producent till konsument. Någon sorts saluhall fast mer modernt och smidigt, med beställning via social media och betalning via Swish. Som vanligt cyklade jag till parkeringen där varorna hämtas ut och min lastcykel av märket Bullitt ställs då om från ”världens snabbaste lastcykel” till kundvagn, när jag hämtar ägg, potatis, lök, chili och inlagd vårlök. Numera är jag inte den enda med lastcykel på parkeringen, ett tecken på att fler i Växjö verkar ha upptäckt tjusningen med lastcykeln.

I början av september publicerade Växjö kommun resultaten från en studie om potentialen för hållbart resande i kommunen. Studien visar bland annat potentialen för arbets- och skolpendling utifrån statistik om var kommuninvånarna bor och arbetar eller går i skola. Enligt studien skulle 55% av de Växjöbor som jobbar i kommunen kunna cykla till jobbet inom 15 minuter. Med elcykel ökar andelen till 65%. Om vi tittar närmare på Växjö som tätort visar studien att så många som 75% boende i tätorten kan nå arbetet med cykeln inom 15 minuter. Ett tydligt tecken på goda förutsättningar för Växjö som cykelstad.

Graf över cykelanvändandet i Växjö kommun

Med 30 minuters restid, som också anses rimligt enligt storstadsborna, skulle över 80% av Växjöborna nå sin arbetsplats med elcykel. Det är en stor andel, och betyder även att många av oss som bor utanför Växjö stad inte skulle behöva vara beroende av bil för att klara en stor del av våra vardagsresor. För drygt tre år sen när jag berättade för en vän att vi flyttat ut på landet frågade hon om vi hade köpt en andra bil. Nej, svarade jag, vi äger ingen egen bil utan satsade istället på en el-lastcykel. Och den passar typ 90% av våra resebehov.

Och det är många som tycker likadant. Cykelmässan Eurobike, som hölls i september i Tyskland, visar tydligt att elcykeln dominerar cykelmarknaden (och 80% av cyklarna på mässan) och att lastcyklar exploderar både med kommande nya modeller och i efterfrågan. I Nederländerna tar elcykeln mer än 50% av cykelförsäljning i hela landet, vilket där anses vara den största ersättaren till bilresor. På hemmaplan ökade elcykelförsäljning i Växjö från 30 cyklar 2012 till 1000 år 2020.

2019 invigde Växjö kommun cykelbiblioteket, där invånare kan testa olika sorters cyklar för olika sorters behov. Och sedan cykelbiblioteket invigdes som pilotprojekt har antalet lastcyklar i Växjö ökat rejält enligt mina egna observationer, de syns på gatorna dagligen. Dessutom var alla cykelbibliotekets elcyklar och lastcyklar var fullbokade under 2019 och 2020 års säsonger.

Om Reko-ringen är en modern version av den vanliga saluhallen är el-lastcykeln en modern version av den vanliga stadscykeln. Nu med kraftiga drivsystem och möjlighet att lasta 100 kg, allt från barn och matkassar till trasiga vitvaror. Cykelpremien som innebär reducering av cyklar med 25% resulterade i 99% ökning av elcykelförsälningen i Växjö mellan 2017 och 2018. En el-lastcykelpremie skulle kunna ge liknande resultat i samband med en eventuell satsning på Växjö som elcykelkommun.

Potentialstudien finns som interaktiva och färgglada kartor som visar hållbara ressätt kopplat till tillgänglighet, samt heatmaps som belyser viktiga cykelvägar och busslinjer. För er som inte är förtjusta i kartverktyg finns också en sammanfattning av resultaten.

Hela potentialstudien om hållbart resande Länk till annan webbplats.

En sammanfattning av potentialstudien om hållbart resande

Ellastcykel på grusväg längs med en sjö

"Världens snabbaste ellastcykel" fullastad med varor från reko-ringen.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 1 oktober 2021