Frukostmöte om att dela med sig - och samtidigt växa

Årets första frukostmöte med Nätverket Expansiva Växjö brukar alltid bjuda på en extra stort publik tack vare att UF-eleverna deltar. Denna morgon var inget undantag och förutom att ta del av deras spännande innovationer fick vi även en lektion i hur vi kan bli bättre på att dela med oss och samtidigt växa – bland annat genom coworking och crowdfunding.

Gustaf Svensson, vd för Kronfönster och Pepins vd Julia Reuszner minglade på frukostmötet.

Gustaf Svensson, vd för Kronfönster och Pepins vd Julia Reuszner minglade på frukostmötet.

Morgonens moderator, Jenny Rungegård, affärsområdeschef på Castellum berättade om hur just Castellum tagit täten för coworkingtrending.
- Det är inte något företagshotell utan företag som arbetar tillsammans i en öppen och lärande miljö för att stimulera varandra. Det här är en global trend som växer snabbt. I centrala London är 20 procent av alla kontorsytor coworkingytor. Den nya generationen ställer nya krav på arbetsplatsen och det är viktigt att vi anpassar oss för att locka bästa arbetskraften, säger Jenny Rungegård.

En annan trend som växer är crowdfunding, så kallad gräsrotsfinansiering, och ett företag som tagit fasta på det är Pepins som har det som sin affärsidé.
- Det här är ett fenomen som växer explosionsartat och det är oerhört mycket pengar som investeras på det sättet. Som företag sätter du makten i händerna på kunderna. Från 500 kronor och uppåt kan du investa i företag du tror på, säger Pepins vd Julia Reuszner.
Företagets allra första kund var Alvestaglass och de lyckades samla in 17 miljoner kronor tack vare att 900 personer blev aktieägare.
- Det blir också en fantastisk möjlighet när alla dessa personer marknadsför produkten och får vara med på entreprenörsresan. Vi jobbar bara med tillväxtföretag och går igenom hundratals företag per år för att välja ut de företag vi tycker är bra, säger Julia Reuszner.

Ett företag som vågade satsa är Kronfönster som haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren. De fick en möjlighet att köpa en fabrik i Polen för 35 miljoner och tog kontakt med Pepins för att få hjälp med mer kapital med hjälp av crowdfunding.
- Vi hade en vision om att gå från att sälja enbart PVC-fönster till att slå sig in på den stora marknaden för trä- och aluminiumfönster. Med denna fabrik skulle det kunna bli verklighet. Vi hade hört talas om hur bra det gått för Alvestaglass och ville testa. Det var även lockande att få in rätt kompetens i företaget. Och det gick bra, på åtta dagar hade vi samlat in 35 miljoner, berättade Carl-Gustaf Svensson, vd för Kronfönster.

Här kan du ta del av mingelbilder från morgonen!länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 15 februari 2018