Det hållbara är det lönsamma

Björn Söderberg är entreprenören utan gränser som vill få fler att bidra till ett hållbart samhälle.
- Det är dags att börja tjäna pengar på att göra något bra. Se till att få in hållbarhet i företagens dna och se affärsmöjligheterna.

Det är svårt att inte beröras av Björn Söderberg, mannen från de småländska skogarna som reste till Nepal för att komma så långt från Växjö som möjligt. Som trodde att han under studietiden skulle bo i en familj men istället hamnade i en liten etta med åtta föräldralösa ungdomar. Som såg fattigdom på nära håll och tänkte ge upp och åka hem. Men som istället stannade och startade företag för att hjälpa människorna i landet.

Vart hittar man drivkraften till att göra något sådant som 19-åring? Det var nog en fråga som många av oss ca 160 i publiken ställde oss

denna morgon när Nätverket Expansiva Växjö bjöd in till frukostträff.
- Jag är uppvuxen i en familj med ett stort engagemang för det hållbara. Jag har blivit matad med varningar men inte riktigt tagit det till mig. När jag kom till Nepal för 13 år sedan förstod jag hur illa det kan vara. Jag såg sopberget flyta i floden, berättar Björn Söderberg.

Vill hjälpa de fattiga
Det var också detta sopberg som gav honom inspiration till att starta sitt första företag vars affärsidé var att återvinna papper. Sedan har det blivit både städföretag och it-företag. Målet är, förutom att bidra till det hållbara samhället, att hjälpa de fattiga som ofta står helt utanför arbetsmarknaden.
- De flesta som utbildar sig i Nepal är rika och lämnar landet direkt efter examen. Jag ville istället försöka nå en annan målgrupp, de som aldrig har råd att studera. Genom att betala deras utbildning i fyra år förbinder de sig att jobba i mitt företag i fyra år. Det tjänar vi båda på. Vi hjälper även till och betalar barnens skolgång. Vi får på detta sätt bättre medarbetare och blir mer lönsamma, säger Björn Söderberg.

Just lönsamheten återkommer han gärna till och poängterar att det är viktigt att se affärsmöjligheterna.
- Låga löner och dåliga arbetsvillkor leder bara till ineffektivitet. Man ska se till att tjäna pengar på att göra något bra. Tänk nu på det när ni går från mötet och börja redan idag. Strunta i pappersarbetet - bara gör, uppmanade Björn Söderberg.

Mångfald skapar en ny dimension
Bland inspiratörerna på frukostmötet fanns också Christopher Krutrök från Creon Promotion som berättade om deras väg till att bli en
ansvarstagande köpare, och Jacob Langvik från tidningen Faktum som just nu har åtta säljare verksamma i Växjö.
Även företaget Fresh i Gemla engagerar sig för människor i utanförskap och har sedan 15 år ett mycket lyckat samarbete med företaget Samhall. De har även anställt många nyanlända invandrare.
- Genom att öppna dörren för alla människor har vi skapat en mångfald som är mycket positiv för företaget och som har skapat en ny dimension. Vi ser inte skillnad på någon utan alla bidrar lika mycket till vår lönsamhet, sa vd Eva Thunholm.

Vill du göra en insats direkt? Teckna företagsprenumeration på tidningen Faktum genom att kontakta jacob@faktum.se.

Känner du någon som skulle kunna vara en förebild för våra ungdomar? Genom att tipsa här hjälper du oss att

skapa den entreprenöriella skolan i Växjöregionen!

Vill du se mingelbilder från morgonen frukostmöte, klicka härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 7 juli 2017