En inspirerande morgon i den spännande VR-världen

VR, AR, MR, 360… Det är inte lätt att hänga med i dessa begrepp men vi känner oss nog lite klokare efter morgonens frukostmöte. Vi kan i alla fall konstatera att den här nya tekniken kan komma att betyda fantastiska möjligheter för allt från byggbranschen och reklambranschen till vård och skola.

Cirka 230 personer hade samlats i IKEA-salen på Linneuniversitetet för att ta del av Nätverket Expansiva Växjös frukostmöte. Temat för dagen var Ny teknik och speciellt då VR (virtual reality).

En som brinner för ämnet är Magnus Stenbenke från Northern Sky Gaming Tours som varit med och byggt upp e-sporten i Växjö. Sommarens event på Fortnox Arena sågs av 2,5 miljoner TV-tittare och är därmed större än Melodifestivalen.  
- VR är absolut det senaste inom gaming. Vi vill ju kunna leva in oss i spelen ännu mer, sa Magnus Stenbenke som även tror att spelen kommer att bli en ännu större marknadsföringskanal framöver.
-137 miljoner människor spelar t ex candy crash varje dag och det blir 1,4 miljarder rundor. Vem vill inte synas i det spelet?

Drönare scannar marken
Vi fick oss sedan en ordentlig djupdykning i VR och vad denna nya teknik kan betyda för olika branscher. Daniel Vintersvärd från X10D Solutions AB pratade om VR och industrin och vi lyssnade även på Jon Bengtsson och Leon Trüschel från företaget Skymap som satsat på kombinationen drönare och VR.

- Vi scannar av marken och husen och skapar sedan 3D-modeller. Sedan bjuder vi in till vårt VR-rum där t ex arkitekter och byggare kan ta del av hur byggnaderna och marken verkligen ser ut. Detta sparar både tid och pengar, sa Leon Truschel som även visade upp en drönare som svävade upp på scenen.

- Man säger att en bild säger mer än tusen ord, men en 3D säger mer än tusen bilder, filosoferade Jon Bengtsson (med drönaren på bilden).
Arkitektbolaget är ett företag som nyligen tagit sig in i VR-världen och en av deras arkitekter, Jonas Linderholm var lyrisk över den nya tekniken.
-Det har kommit in en dimension till i vårt skapande. Du upplever rummen på ett helt annat sätt i en 3D-modell, kan se hur ljuset flödar in och det är fantastisk.

Mormor fick en resa till Wien - i VR
Dagen drottning när det gäller VR är nog ändå Caroline Roth som besökte Växjö för allra första gången (inte sista hoppas vi). Hon har ett svårslaget CV när det gäller marknadsföring och har bl a jobbat på företag som Lancome i Paris och Ralph Lauren i New York. För tre år sedan fick hon drömjobbet som global marknadschef på Gant i Stockholm och flyttade hem till Sverige. Detta ledde henne sedan till personer som fick henne att ta steget och skapa eget företag inom virtual reality.
-Många tyckte nog att jag var konstig. Hur kunde jag efter att ha jobbat med sådana stora varumärken helt plötsligt hoppa av och starta eget? Så mycket trodde jag på det, sa Caroline Roth som nu driver Warpin Media tillsammans med Emma af Robson och Patrick Buckau.

Företaget har specialiserat sig på strategiska lösningar inom virtual reality, augumented reality, och mixed reality – ofta samlat under namnet ”immersive tech”. De har kunder som H&M, Hunkydory och Trygga Barnen.
- Det handlar om att förstå vad varumärkena kan få ut av tekniken och därefter koppla ihop dem med rätt utvecklare. Det kan bli hur stort som helst och vi är först, sa Caroline Roth.  
Områden som hon tror att VR kan revolutionera i framtiden är bland annat utbildning och vården.
- Min mormor kommer från Wien och när hon blev sjuk så gav jag henne en resa till Wien – fast i VR. Hon kunde ligga i sin säng och samtidigt åka häst och vagn genom Wien. Det var starkt. Jag tror att vi kommer att se mycket mer av det i framtiden, sa Caroline Roth. 

Här kan du ta del av mingelbilder!länk till annan webbplats 

 




Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 30 januari 2018