Frukostträff: Samverkan som spränger gränser!

Kraftsamling inom besöksnäringen

 

Dagens frukostmöte med Nätverket Expansiva Växjö lockade 230 personer till Visma för att höra om Växjös satsning på turism och besöksnäring. Under morgonen vandrade vi från Småland och Växjö till Göteborg, Barcelona, Seattle och Shanghai.

 

Samverkan i Småland

Lena Stävmo, vd på Destination Småland inledde morgonen med att berätta om den kraftsatsning man gör nu och hur man planerar att arbeta tillsammans med övriga två län i Småland. Äntligen! 

Evenemang och konferenser i Växjö

- Framtiden ser bra ut, sa Peter Knutsson, vd på Växjö & Co. Växjö har bra anläggningar och allt bättre kommunikationer, vilket är förutsättningen för att vi ska kunna dra hit evenemang och konferenser av det större slaget. Arenastaden blir ytterligare en attraktion när den står klar, förtydligade han. Under våren flyttar Växjö & Co, som numer även driver Turistbyrån, in på Residenset tillsammans med Destination Småland och förhoppningsvis även Växjö Citysamverkan. 

Årets stadskärna 2010?

Växjö Citysamverkans vd Rosemarie Lindström berättade att man precis skickat in ansökan till Årets Stadskärna 2010. Många timmars hårt arbete ligger bakom ansökan och är vad som gör Växjö konkurrenskraftigt bland alla andra städer som ansöker. Samtidigt är det här bara början på vad man vill åstadkomma i Växjö city. Bländapassagen som diskuterats i 22 år kan snart bli verklighet och likaså glasutställningen på Sandgärdsgatan där åtta olika designers kommer att skylta med varsitt verk längs med gatan. 

Destinationsdesign

Ännu mer Småland pratades det om när Gisela Mattisson, projektledare för Designregion Småland, intog scenen. Design i Småland är mer än glas och möbler, förklarade hon och lyfte bland annat destinationsdesign. 

Smaland Airport

Smaland Airport är en viktig aktör i besöksnäringen och turismen. Med det nybildade bolaget Air Växjö skapar vi möjligheter för turister och affärsresenärer från 19 olika destinationer i världen att via Landvetter ta sig direkt in i Småland. Dessutom skapar det lockande möjligheter för smålänningarna att resa ut i Europa, såklart.
- Biljetter börjar säljas i april och de första resorna går i september, sa Lars Håkansson, avgående vd vid Smaland Airport och tillträdande marknadschef vid Air Växjö.
Tillträdande vd på Smaland Airport är Ulf Axelsson, som även han poängterade att det är inkommande resenärer som genererar pengar till regionen. Han lyfte då Düsseldorf som ett lyckat sådant exempel. 

Framtiden inom turism - Vikingar som varumärke?

Med blodigt allvar, men samtidigt en stor portion humor tog sedan Ossian Stiernstrand från Göteborg & Co över scenen. Som doktor i företagsekonomi inom turism har han fördelen att bli tagen på allvar när han pratar turism. Han menade annars att det är ett område som inte får den status det förtjänar, varken av politiker, ekonomer eller affärsmän.
- Turismen är den bästa möjligheten Sverige har, om vi vill skapa jobb, sa han.
Han lyfte också den högst angelägna frågan om framtida destinationsmarknadsföring. I Europa är inte Växjö en attraktiv och lockande destination, inte Småland heller, man vet knappt vad Göteborg är. Nu, med den gemensamma satsningen under City Airline (Air Växjö) formas plötsligt en ny destinationsregion. - Nu hejar alla på blåvitt, skrattade han.Vad ska denna nya destinationsregionen heta då? Inte Småland. Inte Göteborg heller. Skandinavien säger inte mycket och Norden är lika innehållslöst och intetsägande. Så vad ska vi heta när vi marknadsför oss utomlands för de resenärer som ska flyga in via Landvetter och vidare ut i Sverige? Frågan är också; hur marknadsför man en destination som inte utgör ett geografiskt område? Ossians förslag var tydligt, om än med en gnutta humor i; som vikingar.
- Det är ett verkligt unikt varumärke, sa han. 

Seattle & Shanghai

Bo Frank avslutade morgonen med att lyfta två internationella projekt som kommunen är delaktig i under 2010. Dels E-days i Seattle i april och dels världsutställningen Expo 2010 i Shanghai – båda två är projekt där näringslivet möjligheter till affärer på internationell marknad sätts i fokus och båda projekt har miljö, hållbarhet och clean tech som huvudfokus. 

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 7 juli 2017
Jobb och företag