Värdskap Växjö

Den 15 och 16 april samlades drygt 120 personer från ambassadörsnätverket VäxjöVän, representanter från besöksnäring, handel m fl för att inspireras av Katarina Bergström från Värdskapet AB. Hon talade om det goda värdskapet och som handlar om konsten att få människor att känna sig välkomna.

 

En person med dåligt bemötande avgör en hel stads värdskap. Att leverera något som inte besökaren har förväntat sig ger ringar på vattnet.  Det trevliga bemötandet ger i sin tur goda ambassadörer och en bra marknadsföring av Växjö. Det handlar om konsten att få människor att känna sig välkomna, sedda, önskade, värdefulla, viktiga….För att kunna ge ett bra värdskap måste vi vara stolta över Växjö och den bild vi ger besökaren. Vara gästfria, ge ifrån av empatin inom oss. Det kan finnas regler för vilken servicenivå vi ska ha, men värdskap kommer från hjärtat och det är bara jag själv som kan bestämma mig för detta. En livsstil. Det handlar bland annat om att ha förmågan att scanna av vad gästen vill ha. Att få denne att känna sig väntad och förstå vilka behov han/hon har. Konsten att ge och skapa nöjdheten i magen hos besökaren. Alltså den avgörande faktorn är individen i värdskapet och att kunna ge värdeskapande upplevelser. Vi ska bestämma oss för vilken bild vi vill förmedla. Vi kan vara vägen i upplevelsen av Växjö. En nöjd besökare eller kund visar genast glädje och belöningen kommer också omedelbart. Vi har fått ännu en nöjd besökare och en god ambassadör som lämnar Växjö, rekommenderar att besöka oss och som gärna kommer tillbaka.Eller som någon har sagt ”Om du inte tror att små saker betyder något, så lås in dig med en mygga i ett rum.”Nu bestämmer vi oss! Vi ska bli världsbra på värdskap och värdeskapande upplevelser! 

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 7 juli 2017