IT-kampanj har lett till nyanställningar

En utvärdering av IT-kampanjen visar att cirka hälften av de som svarat har fått fler förfrågningar och anställt personer tack vare kampanjen. Några av dessa är redan på plats i Växjö.

Ellen Hedvall från Experis IT och Marielle Johansson från Play'n GO marknadsför Växjö på Öredev i Malmö

Ellen Hedvall från Experis IT och Marielle Johansson från Play'n GO marknadsför Växjö på Öredev i Malmö

Konkurrensen om Sveriges IT-specilaister har varit stor under de senaste åren. Växjö kommun och 27 IT-företag har därför gått samman i en gemensam IT-kampanj för att locka hit rätt kompetens.

Nu ungefär ett år efter kampanjstarten har det gjorts en utvärdering som visar att cirka hälften av företagen svarar att de fått fler ansökningar eller anställt personer tack vare kampanjen.
- Det här är över förväntan! Att marknadsföra IT-staden Växjö är en långsiktig kampanj och det är därför extra roligt att vi ser så fina resultat redan nu, säger Tina Erlandsson, projektledare på näringslivskontoret.

Ett företag som fått ansökningar och även anställt en person tack vare kampanjen är Sigma Technology Solutions.
- Det har gett ett avtryck när vi gått samman och visat på hur mycket jobb det finns i Växjö. Det har också förenklat för sökanden att hitta ”alla” jobb på samma ställe, säger Daniel Björkman vd Sigma Technology Solutions.

Även spelleverantören Play'n GO har anställt två personer som redan är på plats i Växjö.
- Det bästa med kampanjen har varit variationen. Att vi har kunnat åka gemensamt på mässor samtidigt som vi har haft reklam på bio och drivit trafik till sidan, säger HR Generalist Marielle Johansson.

Läs mer om IT-kampanjen här!





Skriv ut
Senast uppdaterad: 4 juli 2018