”Vad fan ska vi göra med ett jävla källarbolag i Växjö?”

Bennie Forss

Bennie Forss är den självlärda digitala innovatören vars resa mot sin alldeles egna digitaliseringsbyrå började på hobbynivå redan 2004. Drömmen om den totala friheten är drivkraften, och Växjö med dess tydliga IT-koppling och naturliga grogrund för innovationsbolag är ankaret. Bennie har inte lagt en krona på marknadsföring, han lever enbart på meriter och redan nu är drömprojektet genomfört. Allt började över en flaska vatten vid en dålig monterplats på Elmia.

- Vi planerade hur vi skulle visas och komma närmare industrin för att nå Industri 4.0. Elmias subcontractor-mässa är till för industrins underleverantörer och det året hade de för första gången en Internet of things-arena. Zenta signade upp och hade en monter, ett litet ställe bortskyfflat i hörnet, säger Bennie Forss och ler.

I ögonvrån ser Bennie en person som står och sneglar på avstånd och undrar vad han vill. ”Vill du ha vatten?”, frågar Bennie och mannen kommer över och frågar vad Zenta gör. Jag svarar att vi pysslar med digitalisering och att vi precis hade gjort en frömaskin åt Nelson Seed. Mannen svarar att hans bolag söker människor som kan innovation.

- Jag frågar var han jobbar och han svarar CEVT. Då tänkte jag, va fan är det för konstigt bolag liksom, visste ingenting om det. Geely känner du kanske till, svarar mannen. Nä, jag vet faktisk inte vad det är heller. Okey, men Geely köpte nyss Volvo, säger mannen, som nu presenterar sig som Leif. Jag, bara, jaha... Det är ju ett ganska stort bolag, så smart var jag ju, säger Bennie.

Diskussionen mellan Bennie och Leif från CEVT ledde in på elbilar och Bennie berättade om de idéer som han själv hade för att göra elbilar ännu bättre. Över en flaska vatten fortsatte diskussionen och innan de båda skiljdes åt fick Bennie Leifs kort.

- När vi sedan kom tillbaka till Växjö tänkte jag att det här var väldigt intressant, tänk att slå sig in i automotive. Vi skulle kunna göra sjukt coola grejer där. Jag började bearbeta Leif men nu var intresset ganska svalt. Tillslut kom vi överens om att vi skulle göra ett case, så jag reste till New York och under flygresan skrev jag ner fem sidor kring olika saker som vi kan göra och implementera i en bil. Exempelvis kunde vi strömföra ramen och skicka datatrafik där, fästa sensorer med magnetism istället för att dra kablar. Eller bygga smarta vindrutor som med touch-funktion kan öka och minska rutans transparens och som kan fungera som skärm för mobil eller dator och spela upp musik.

Några veckor efter mötet kom sedan ett mail där Leif sa att han skulle ta det här vidare och prata med deras innovationschef, för de här idéerna var intressanta. Bennie och Zenta får till ett möte i Växjö med Leif och innovationschefen, men innovationschefen lät sig inte imponeras allt för lätt.

- Under mötet är innovationschefen väldigt, väldigt kritisk till vår verksamhet. Vi bestämmer oss därför att gå ner till vår makerspace där vi tillsammans med RISE riggat en demonstration för de smarta vindrutorna. Där kunde vi visa hur en projektor skjuts på kristallfilmen i bildörren och där det går att öppna transparensen på rutan och med touch styra, öppna och stänga sin dator direkt på rutan. Från det tillfället såg man att minen ändrades på innovationschefen och att det här var något som de ville jobba med.

Innovationschefen blev involverad i protoypandet och själva caset byggdes tillsammans på cirka 15 minuter. Väl tillbaka i mötesrummet berättade han att han hade haft låga förväntningar men att det han nu fått se hade bevisat honom fel.

- I efterhand har han berättat att han kom hit och tänkte ”vad fan ska vi göra med ett jävla källarbolag i växjö? vilket slöseri med tid”. Men vi teamade ihop och vi fick en påse pengar för att göra ett projekt under sex veckors tid.

Växjöföretaget fick en bil från Lync & Co, en bil som inte existerar i Sverige. Den var hemlig och fick bara köras vid vissa tider på dygnet. Bilens originalruta monterade ut och in monterades en smart vindruta och tillhörande teknik, en så kallad Smart window.

Dimma ruta

Med en enkel fingerrörelse öppnas och stängs rutans transparens.

- Med tekniken monterad kunde vi sitta i bilen och först ha rutan helt släckt, för att sedan öppna rutans transparens med fingrarna. Vi plockade även bort dörrens högtalare och kopplade ihop en vibrerande ljudpuck med fönstret så att även musiken kommer från glaset. Vi monterade även en liten led-display i glaset för att visa hur det skulle kunna se ut med en transparent O-led, alltså en genomskinlig tv i glaset.
- Året efter tog vi med caset till Elmia och stora trucktillverkare såg då hur de exempelvis kunde lägga körordrar direkt i rutan. Balkongtillverkare såg hur de kunde insynsskydda glas genom en fingerknäppning eller med sensorer som känner att någon rör sig utanför eller att glaset ska dimma vid en viss tid. Juni 2018 levererade vi de första bildörrarna med Smart Window till CEVT och sedan dess är vi CEVT preffered partner.

Framtiden och platsen Växjö

Är detta ditt drömprojekt?
- Ja! Det är det definitivt. För tio år sedan hade jag inte kunnat föreställa mig detta, jag kan knappt föreställa mig det nu och vi ska snart gå och kolla på det tillsammans, det är ju det som är det sjuka!

Detta görs i Växjö, varför?
- Det finns en vision hos oss som vi delar med exempelvis Digitri, Region Kronoberg, Region Kalmar och Region Blekinge, och det är att bli sydöstra Sveriges Silicon Valley. Jag tycker däremot att vi ska vara våra egna och inte vara Silicon Valley, det är gammalt. Vi ska göra nästa generation. Vår region är Sveriges näst största IT-region och om man tittar på industrin som finns kring oss så är vår region jättestark. Vi vill vara med och bidra i sydöstra Sveriges digitalisering och sätta regionen på kartan. Vi kommer sätta upp nya kontor i storstäderna men det är enbart för att komma närmre kunden. Prototypande och utveckling kommer att ske här. Närheten till industrin och regionens många bra skolor skapar de rätta förutsättningarna för en fortsatt växande IT-region.

Var hittar ni er inspiration?
- Man ska inte stoppas in i något, man ska ha möjligheter och här finns förutsättningarna för det. Här är en helt annan digital värld där man får närhet till naturen och genom det kan koppla ihop natur och teknik. Till skillnad från en storstad är vi fria och genom naturen kan vi skapa bättre lösningar. Allt handlar om att inte vara i en låda. Om man tar bort alla ramar och får tänka helt fritt utifrån teknik och branscher då kan man pussla ihop sånt här.

Hur går er talangjakt? Är det tufft att hitta den kompetens som ni behöver?
- Vi har ibland svårt att hitta rätt människor, men det beror oftast på att vi söker folk med rätt slags mentalitet, ett way of life. Så både ja och nej. Det räcker inte med att vara en duktig programmerare. För att skapa förändring och driva den krävs en viss typ av människa med ett visst syn- och tankesätt. Det får man inte av att sitta i böcker, det får man av att göra, våga, uppleva och framför allt misslyckas. Vi säger inte att vi misslyckas, vi säger att vi lär oss nya saker.

Vad vill du göra om tio år?
- Om tio år blickar vi ännu längre fram, men redan om ett år jobbar vi mer med smarta städer och kopplar ihop dem med bilar. Tänk dig en bil som kommer självkörande in i en stad och som direkt kan ta del av stadens kultur genom att ladda ner den. Exempelvis kommer elbilar behöva låta, men på grund av lokal kultur kommer man vilja att en bil låter på ett visst sätt i exempelvis Rom men på ett annat sätt här, genom sammankopplingen kan bilarna anpassas efter staden.
Vi tittar även på digitala gym och fönstershopping 2.0, vilket fortfarande är lite hemligt men som kortfattat handlar om att kunder ska kunna handla när som helst på dygnet i fysiska butiker.

Växjö kallas ofta Sveriges andra IT-stad och regionen tillhör sydöstra Sveriges kluster för accelererande digital transformation. Hur ser du på Växjös framtid som IT-stad?
- Just nu tittar storstäderna hit och fnyser. De tänker: ”Vadå Växjö? Det händer väl inget bra i Växjö?”. Trots det skapar IT-staden Växjö prototyper som de inte lyckas med. Där storstäderna får flera veckor får vi i Växjö en vecka och vi genomför det på tre dagar. Växjö kan skapa riktigt bra grejer och vi behöver få ut vad vi kan och vad vi gör i den här regionen. Se på oss, vi är ett ”litet jävla källarbolag” som jobbar med en av de största biltillverkarna i hela världen. Det är ganska coolt liksom.

Läsa mer

Vill du läsa mer om det spännande projektet och se bilder från tillverkningen av Transparent smart interactive windows? Kolla in det Zentas webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Skriv ut
Senast uppdaterad: 27 september 2019