Med landsbygden ut i världen - och tillbaks igen

Bergfeldts frisörer började sin verksamhet i Älghult 1937. Då var det Aina och Helmer Bergfeldt som drev salongen. På 80-talet tog dottern Lena över verksamheten och sedan 1998 driver barnbarnen Gunilla och Greger Bergfeldt företaget. Under Gunilla och Gregers tid har salongen blivit till salongerna med nyetableringar i Kalmar, Karlskrona, Alstermo och Växjö. Passionen för yrket, genuint engagemang i kundernas önskemål och det medvetna arbetet med att tydligt integrera medarbetarna i företaget har varit ledstjärnor i syskonens utvecklingsarbete. Vi mötte upp Gunilla på salongen i Älghult för att prata företagande, ledarskap och internationella uppdrag och det blir snabbt tydligt att landsbygden och dess mentalitet är viktigt och har varit en bidragande orsak till företagets utveckling och framgångar.

Gunilla Bergfeldt

- Jag är uppvuxen på landsbygden med småskaligheten och där alla hjälps åt. Jag tycker att det är kul att få människor att växa, att få folk att utmana sig lite och känna trygghet i det och se hur man växer med det. Det kan handla om allt från mötet med en kund eller en elev eller en medarbetare. Att ha människor runt sig som gör att man blommar ut, det motiverar mig mycket. Jag gillar tillgängligheten till naturen, därav kommer jag alltid ha kvar en fot i landsbygden. Jag jobbar mycket med branschutveckling och utbildning runt om i världen och då märker jag att den här småskaligheten som jag har med mig från landsbygden att alla hjälps åt är ett vinnande koncept. Det finns ingen prestige i om du står längst fram på scenen eller om du är den som ser till att alla modeller har fått frukt till kaffet, säger Gunilla.

Landsbygden har format Gunilla väldigt mycket och det märker hon inte minst när de jobbar med företagsutveckling. Därför handlar en del i det om att föra landsbygdsandan vidare till deras medarbetare. Bland annat får medarbetarna prova att byta salong, vilket innebär att de som exempelvis jobbar på Växjösalongen periodvis får jobba på en av landsbygdens salonger och vice versa. Något som visat sig bidra starkt till företagets vi-känsla. Reaktionerna från medarbetarna blir dessutom många gånger positiva när de byter salong, inte minst när de byter från stad till landsbygd.

- En ganska vanlig kommentar är att frisörerna säger att ”Gud vad kunder jag haft idag, jag har haft att göra hela dagen, men jag är inte alls lika stressad”. En annan reflektion är att medarbetarna känner sig lite varmare och lite mer sedda. Dessutom lär sig medarbetarna väldigt mycket av det sociala utbytet på landsbygden, något som de sedan har otrolig nytta av i staden. Den stora skillnaden mellan staden och landsbygden är att på landsbygden spränger man ramarna mycket mer och det görs mer galna saker, i staden jobbar man mycket mer med det tekniska - tunna fina slingor, jämna från botten till toppen. Båda världarna är viktiga för ditt hantverk men de stärks på två olika sätt. Nu har vi drivit företaget i 21 år och vi ser att den bästa utvecklingen för medarbetarna är arbete 50/50 på landsbygd och stad, säger Gunilla.

Ni jobbar efter devisen "Tycker man om det man gör, så gör man det bra". Vad innebär det?
- Det innebär att man är en positiv problemlösare och det handlar om att man genom ett genuint intresse skruvar och funderar för att ta reda på vad kunden faktiskt vill ha. Det handlar om att brinna för yrket, att få det att bli extra bra och att inte bara vara nöjd. Det är ett mindset och gör man det man tycker om så gör man det bra. Då blir det ingen uppoffring att göra det bättre, det bara blir det av sig självt.

Att utveckla och involvera sin personal

Gunilla och Greger jobbar aktivt med att utveckla sin personal och att erbjuda dem stöd i stort som smått, ett sådant stöd är så kallade frösamtal.

- När vi gick från tre till fem salonger insåg vi att vi inte kan vara överallt hela tiden och vi är företagare som vill vara med på salongsgolvet, för det är där som hjärtat finns och allt händer. Samtidigt vill vi kunna uppmärksamma och prata med varje enskild medarbetare och då använder vi frösamtal. Det blir ett medarbetarsamtal mitt i livet och vi pratar inte bara här och nu, det kan vara att vi sätter upp långsiktiga mål. Med en del medarbetare sitter vi ner en gång i veckan, med någon annan kanske det är en gång per halvår. Jag vill att man ska känna att ett frösamtal kan man ta varje dag om man vill. Vi märker också att vi hinner ta småsaker som vi annars missat och som hade kunnat bli en jättestor grej. Vi fångar upp medarbetarna snabbare, de växer fortare, de utvecklas på ett annat sätt och det spelar ingen roll om det är en medarbetare som började för 2 veckor sedan eller en som jobbat här i 15 år.

Förutom frösamtal har ni även planteringssamtal. Vad handlar de om?
- En del medarbetare är rädda för att sätta mål, det är läskigt och det ställer krav på medarbetaren. När vi istället pratar om planteringssamtal då blir det ett annat fokus, det handlar mer om att vi är på väg någonstans. Vi har fått ner fröet i jorden, medarbetaren har kommit in i verksamheten och nu är det dags att jobba mer konkret med målsättning och att förtydliga vad vi ska nå. Planteringssamtalen handlar om att hitta hur den enskilde medarbetaren vill jobba inom företaget. Är det på landsbygdssalongen, på salong i staden, vill han eller hon jobba mer med visningar, bröllop, fotograferingar, eller trivs den bäst när den har dina kunder och har det lite samma hela tiden? Genom samtalen hittar vi varje persons starka sidor och hur de tryggt kan växa i dem.

- Det är också viktigt att kunna erbjuda kunderna de olika alternativen, en del kunder vill helt enkelt bara ha trygghet. Under en period gjorde vi en del jobb åt SVT och Melodifestivalen och då blev det en haussegrej runt det och det märktes på en del kunder som nästan bad om ursäkt för att de ville ha håret som de brukar vilja ha det. Då slog det mig att det också är en jätteviktig del, att man har sin stil och vet att man vill ha håret på ett visst sätt och att man inte måste ändra på det. Samma färg, samma klippning, två sockerbitar i kaffet - då är jag nöjd och det tänket började vi föra över på våra medarbetare, att de skulle få känna sig trygga i det.

Det är viktigt att skapa en atmosfär där alla kunder känner sig välkomna och alla medarbetare känner sig sedda.

Gunilla och Greger delar på företagets ledarskap, de är två chefer men har olika roller. Värdet av dubbelt ledarskap är att man får inblick i hela verksamheten men man har ansvar för olika delar. Samma tänk har genom planteringssamtalen även plockats upp på medarbetarnivå - att man har olika ansvarsområden på salongerna.

- Det blir ett ledarskap som den enskilde medarbetaren får gentemot de andra. Att nu har exempelvis Anna hand om den här biten, så bolla med henne. I vår bransch är det ganska ovanligt att man har tydliga ledarroller inom olika områden. Vi har även börjat jobba in salongsansvariga på de olika enheterna och då har vi upptäckt att när det handlar om ett övergripande ansvar så är det lättare med en salongsansvarig. Ett delat ansvar som salongsansvarig funkar mindre bra. Det blir lätt otydligt. Specifika ledarskapsdelar i salongerna funkar väldigt bra. Vi märker också att det finns en stolthet i att ansvara för specifika saker.

Vad märker ni för resultat på arbetssättet?
- Vi märker att personalen stannar längre och om de lämnar är det oftast för att de byter bransch till något helt annat. Vi märker också att personalen känner en delaktighet i företaget och att de får ett förtroende där vi inte petar i deras områden. Jag upplever att när de får olika ledarskapsuppdrag får de också mer förståelse för våra kärnvärden och vår vision och när de får grepp om den då är det också lättare att använda den i vardagen. Det finns många exempel där visionen fått större genomslag och användning på grund av det delade ansvaret snarare än vad stora kick-offer någonsin kunnat ge. Nu förstår alla vad som menas när jag säger att man ska arbeta för ”We bring life to your lifestyle”, det hade inte varit lika enkelt att nå fram med om personalen inte varit så involverade i arbetet.

Långsiktighet och spännande etableringar

Under Gunilla och Gregers ledning har Bergfelts frisörer utökat sin verksamhet och slagit upp dörrarna till flera nya salonger. Förutom salonger i Kalmar och Karlskrona har de även öppnat upp salong i Växjö och det är inte en slump att Växjö lockade de båda syskonen.

- Växjö är en stad som alltid är intressant när man tittar geografiskt och expansivt. Det är en stad med ett stort, varmt och expansivt varumärke som vi gärna förknippas med. Växjö är också en väldigt rolig plats att jobba på och staden har en mer affärsmässig karaktär. Vi har alltid tänkt att vi ska hamna i Växjö men det har länge hängt på lokal- och personalfrågor. Det är ett långsiktigt arbete att utveckla en salong och då är det viktigt att ha rätt personal. Att bara öppna en salong och anställa några frisörer finns inte i vår värld. Då får vi inte med helhetskänslan och då blir det bara tapeter och speglar, och då blir det inredning och vilken kedja som helst. Vi ska ha vårt varumärke i människorna istället, det är jätteviktigt, därför tog det också lite längre tid innan vi flyttade in till Växjö.

Interiört från salongen i Växjö.

Hur upplever du konkurrensen i Växjö?
- Den är stark och det tycker jag är positivt. Man ska vara lite på tårna, för om man sätter sig ner så flyter man bakåt. Det är bra med konkurrens för det tvingar oss att förstå vad vårt unika signum är och att vi ska vara tydliga och trygga med det och vårda det.

På andra sidan av skalan då, finns det ett samarbete?
- Jag är mycket för samarbete och i Växjö finns det, men man får jobba lite mer för det. Centrumföreningen i Växjö är väldigt duktiga, men branschmässigt är det lätt att vi ser varandra som konkurrenter. Vi försöker istället se att vi alla är kollegor och att vi tillsammans är starka. Det tänket är samtidigt lite jobbigt för många, att man är öppen för samarbete i samma bransch, för vi ska ju helst vara som hund och katt. Det var mer nätverkande i respektive bransch förr än vad det är idag. Nu är det mest leverantörerna som ser till att det sker något, men förr var det mer små lokala nätverk som var väldigt starka. Saker går i cykler och småavdelningarna som fanns förut finns inte längre, men jag hoppas och tror att det kan vara en bra och utvecklande sak att jobba vidare med för stadskärnorna i framtiden.

Internationella uppdrag för ungas utveckling

Landsbygden har alltid varit Gunillas grund men hon har även haft internationella uppdrag som har tagit henne långt ut i världen. Förutom att hon suttit med i styrelsen för internationella Intercoiffure Mondial så jobbar hon nu med utveckling av unga frisörer från hela världen, ett uppdrag som hon aldrig tvekade över att acceptera.

- Jag jobbar med utbildning och fick då möjlighet att vara delaktig i den delen i Sverige, när möjligheten om att jobba i det internationella teamet sen kom vara det ju bara att tacka ja. Funderingen på vad får jag betalt, fanns inte. Det är fördelen, tror jag i alla fall, att komma från en miljö där det är så självklart att hjälpas åt för ett gemensamt syfte. Det är inte lönen som är värdet, värdet är att du ser människor växa. De som vill växa ska få möjlighet att göra det och där får jag vara med på deras resa och utmana och lära dem att jobba med olika saker som har med vårt yrke att göra.

Är det landsbygden i dig som kommer fram där?
- Jag har funderat på det och jag ser ju också att de andra i det internationella teamet kommer från miljöer där man backar upp varandra för ett större gemensamt mål. Vi är 12 personer från norden, Europa, Sydamerika, USA, Japan och Australien och vi har 40 olika ungdomar med 40 olika språk. Det finns inget mer gemensamt språk än kroppsspråket och då gäller det att avväpna all prestige och börja samarbeta. Målet är att vi ska lära de nya olika hantverkstekniker. De får vara med och göra fotograferingar, de får göra en stor frisyrshow så att de får känna på det här och får dagar som är ett minne för livet. För mig är det så självklart att svara ja på ett erbjudande om att vara med i ett sådant team och jag bidrar med allt jag kan. Det handlar om att få andra att växa, utan tvekan.

Vad har ni för framtidsplaner?
- Just nu vill vi jobba vidare på att bli starka på de fem olika orterna. Så vår expansion består just nu i att expandera i våra befintliga verksamheter och att samtidigt hålla kvar känslan vi vill ha i företaget. Det tar ett tag att bygga med det i varje medarbetare. Samtidigt är det angenäma problem, att stärka upp på det sättet, så det är väldigt positivt!

Skriv ut
Senast uppdaterad: 28 november 2019