Digitalt quiz gynnar lokala näringsidkare och målgruppen 70+

Växjö kommun är en av tre kommuner som valts ut av Familjen Kamprads stiftelse för en extra satsning som ska sätta guldkant på äldres vardag och samtidigt gynna det lokala näringslivet. Snart drar Växjö kommuns satsning igång.

Stödet från Familjen Kamprads stiftelse är som Växjö kommun tidigare berättat på 500 000 kronor. Under maj månad har kommunen tillsammans med lokala näringsidkare beslutat hur pengarna bäst ska användas och tagit fram ett koncept. Invånare i kommunen som är över 70 år kommer kunna delta i ett webb- och TV-sänt frågesportprogram där de tävlar om presentkort som kan användas i butiker, restauranger och andra företag inom besöksnäringen.

Quizet kommer att innehålla frågor med Växjö-anknytning och har i förväg spelats in på olika platser i Växjö kommun med inslag av musik från lokala artister. Quizet kommer att visas på www.upplev.vaxjo.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster samt i Öppna kanalen under vecka 26.

- Vår ambition är att människor över 70 år ska få glädje av initiativet samtidigt som det gynnar näringslivet. Tanken är också att quizet på olika sätt ska ge möjlighet till en stunds underhållning, säger Henrik Cajnerud, tf näringslivschef i Växjö kommun.

De näringsidkare som önskar delta kommer att kunna anmäla sitt intresse genom ett webbformulär. Näringsidkare kommer att få information via nätverk, utskick och sociala medier. Alla invånare över 70 år kommer att få hem information i brevlådan om hur de deltar.

- Vårt näringsliv och våra äldre har fått ta en hård smäll i coronapandemin. Det här är en av alla de åtgärder vi satsar på för att underlätta vardagen, säger Anna Tenje (M), kommunstyrelsens ordförande.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 5 juni 2020