Krishantering och framtidsutsikter för Ateas nya platschef

Att börja ett nytt jobb samtidigt som världen befinner sig i en kris kan vara oroligt och osäkert. För Lars Emilsson, Ateas nya platschef, blev det en annorlunda start när han tillträdde sin tjänst den 1 april.
- Istället för att lära känna min nya arbetsplats och mina medarbetare kom jag till ett tomt kontor och fick fokusera på krishantering, säger Lars Emilsson.

Coronaviruset har ökar på den digitala transformationen i svenska verksamheter och It-företaget Atea gör under första kvartalet fler kundbesök än någonsin. För Lars Emilsson blev starten på den nya arbetsplatsen lite annorlunda än vad han förväntat sig.

- Hur hanterar man en organisation i kris? Den frågan fick jag ställa mig direkt samtidigt som jag sökte mig in i det digitala för att förstå var vi stod i detta. Den digitala utvecklingen går snabbt framåt och våra kunder har ett behov. Ett behov som blir ännu tydligare i dessa tider, säger Lars.

Växjö - en spännande och expansiv stad

Lars Emilsson kommer senast från rollen som Affärsutvecklingschef på Elajo Invest AB. Dessförinnan hade han en roll som Divisionschef på Semcon AB, och har totalt sett jobbat med affärs- och produktutveckling i olika digitaliserings- och utvecklingsprojekt i ca 18 år. Lars är utbildad Maskiningenjör i grunden och har dessutom Executive Master i Strategi och Finansiering. Han tillträdde rollen som platschef på Atea i Växjö 1 april.

- Växjö är en IT-stad och jag skulle vilja påstå att kommunen ligger i framkant när det kommer till IT och digitalisering. Kommunen är i utveckling och det rika näringslivet är ett bevis på det.

Lars berättar att när viruset började spridas kämpade verksamheter mest med att få sin it-infrastruktur på plats och att komma igång med samverkansverktyg för att kunna arbeta på distans. Pandemin har nu gjort att det digitala har accelererat och kunderna inser att de behöver utvecklas ytterligare.

- Vi ser bland annat att programmet Teams har fått ett enormt lyft bland våra kunder och den generella kompetensen kring verktygets möjligheter har höjts markant. Men det förändrade arbetssättet ställer höga krav på såväl medarbetares självledarskap som chefers ansvar för balans mellan jobb och fritid vilket gör både produktivitet och förändringsledning viktiga områden att fundera kring.

Tronen på Atea
symboliserar återvinning av it och mobiler på ett både enkelt och lönsamt sätt. Dessa mobiler kommer givetvis att återvinnas
när vi demontera den framöver.

Tronen på Atea symboliserar återvinning av it och mobiler på ett både enkelt och lönsamt sätt. Dessa mobiler kommer att återvinnas när den demonteras framöver.

Innovatörerna

Många aktörer inspirerar stort i hur de använt sig av digitala tjänster och produkter. Högst är förändringstakten i de mest utsatta verksamheterna, i många fall inom offentlig sektor. Dit hör akutvården och alla skolor som snabbt tvingats ställa om till fjärrundervisning, samt vårdtjänster som 1177 där informationsbehovet ökat enormt. Exempelvis nyttjar åtta regioner idag en chatbot som Atea utvecklat.

- Plötsligt blickar alla mot den med störst IT-kompetens, som ser vilka möjligheter och utmaningar den snabba digitaliseringen innebär för just deras verksamhet. Vi försöker peppa IT-chefer och digitaliseringsledare att hjälpa verksamheten att inte backa bakåt för att det känns tryggt. I kriser blir det lätt så men det är nu verksamheterna kan spinna vidare på förändringskraften, förklarar Lars.

Han fortsätter:

- Chattbotar får mycket strålkastarljus nu men kommer att vara minst lika relevanta efter covid-19. Informationstrycket som nu ökar gentemot fackliga förbund till följd av arbetstidsförkortningar kommer så istället öka hos verksamheter såsom Arbetsförmedlingen, CSN och Försäkringskassan. De kommer då att behöva nyttja liknande lösningar för att avlastas. Jag ser med spänning fram emot den kommande utvecklingen.

Lars Emilsson tips till verksamheter i pandemi-tider

  • Se till att ha en flexibel och skalbar IT-infrastruktur. Har koll på er kontinuitetshantering se till att det finns etablerade säkerhetslösningar som skyddar alla de som nu jobbar hemma.
  • Höj blicken. Fundera på vilka er verksamhets största risker är. Inför framtida omställningar likt denna kan ni behöva skala upp kompetenser och kunna jobba friare med hjälp av exempelvis molntjänster.
  • Våga vara innovativa. Vilka utmaningar har blivit tydliga i krisen? Identifiera och avgränsa era behov. Börja sedan med att testa litet. Kris är de facto ett bra startskott för innovation, men kräver mod!
Skriv ut
Senast uppdaterad: 2 juni 2020