Följ de nationella skärpta råden för att hejda smittspridningen av covid-19

Stäng meddelande

E-sporten sätter Växjö på kartan

Videum Science park främjar innovation och tillväxt vilket bland annat märks genom att flera IT-bolag är placerade där. Inte minst de som riktar sig mot E-sportsmarknadenen. I Växjö finns nämligen entreprenörerna som tidigt såg att det fanns en marknad; för gamingmöss och e-sportkläder.

E-sporten växer i rasande takt och det finns de som spår att den i framtiden bli den största sporten i världen. I Sverige har E-sporten under senare år nått allt större framgångar. På Videum sitter bland andra Peter Nygren. Entreprenören och innovatören som för 13 år sedan bestämde sig för att börja tillverka gamingmöss. Det blev starten på en resa som idag gör Mionix till en av de största inom sitt område.

- Jag ville skapa något som tilltalade de lite äldre spelarna. Jag såg att det fanns en marknad för gamingmöss men det saknades något riktigt ordentligt. Nämligen gamingmöss som både var ergonomiska, unika och med den senaste tekniken, berättar Peter Nygren.

Det unika med Mionix gamingmöss är att de registrerar och analysera bland annat kroppspuls, handrörelser och knapptryckningar. Det ger spelaren nya möjligheter att förbättra sig, både under spelets gång och genom att spelaren efteråt kan analysera fel och brister.

Kreativitet under samma tak

Robin Backström, CEO för YLDR, sitter även han på Videum Science Park som ett av företagen inom företagsfabriken. YLDR skapar lagkläder och merchandise till stora e-sportsorganisationer och planerar att fortsätta växa allt eftersom branschen växer.

- Framtidsperspektivet inom e-sportbranschen är lysande och jag känner att vi kan växa på ett bra sätt. Vi försöker hitta samarbeten världen över och vi arbetar intensivt med en relativt krävande målgrupp, säger Robin.

Han fortsätter.

- Det är ett fåtal lag i toppen som är stabila och då branschen är relativt omogen är det inte samma efterfrågan på ”matchkläder” som det är när det kommer till ishockey och fotboll. Det finns idag inga uppbyggda rutiner för e-sportlagen och det vill vi på YLDR förändra. Den digitala utvecklingen går framåt och jag tror att vi har stora möjligheter att växa tillsammans med e-sportbranschen som bara blir större och större för varje år.

YLDR (Wilder) har idag kunder över hela världen. De har precis tecknat ett exklusivt avtal med The Alliance, ett svenskt lag som är ett av världens bästa i spelet DOTA.

- Det är vi väldigt stolta över! I augusti så spelar dem The International i Globen vilket är den tävling inom e-sporten som har mest prispengar och i år är prispotten över 280 miljoner svenska kronor, säger Robin.

Växjö - navet för entreprenörskap

Att sitta på Företagsfabriken på universitetsområdet i Växjö har enligt Peter Nygren bidragit till ett stort kontaktnät inom branschen samt möjlighet att hitta rätt medarbetare.

- Vi är i en nischad bransch och att hitta rätt kompetens är en utmaning. Vi har byggt upp ett bra lokalt nätverk och är tacksamma för den hjälp vi får, både från Almi och Företagsfabriken. Vi har bra kontakter och lokala konsulter som har den specialkompetens vi efterfrågar, säger Peter.

Nästa år går Mionix in starkt med ett helt nytt sortiment och de har som mål att 2024 omsätta omkring en halv miljard kronor. Både Mionix och YLDR har även båda tagit in externt kapital under året för att bädda för fortsatt tillväxt.

- Vi är ett litet team och satsar på att göra de bästa prylarna. Jag tror på marknaden och branschen och ser fram emot att se hur det utvecklas, säger Peter.

Fredrik Lindblad, näringslivschef Växjö kommun ser glädjande på utvecklingen och välkomnar entreprenörskapet.

- Att Växjö kommun är en sportstad visste vi redan och därför är det extra kul att vi även har bolag som utvecklas med E-sporten. Vi sticker ut genom att har entreprenörer som vågar satsa och som ser vad marknaden efterfrågar, säger Fredrik Lindblad.

Fakta

E-sport är en förkortning av "elektronisk sport" och är ett samlingsnamn för alla tävlingar som utförs i en virtuell miljö. Det kan alltså handla om TV-spel, datorspel, Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) eller mobilspel. Begreppet myntades i Sydkorea bland annat av arrangörerna bakom World Cyber Games men har sedan dess blivit ett globalt vedertaget begrepp.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 1 december 2020
Jobb och företag