Nytänk och kreativitet i spåren av pandemin

Coronapandemin påverkar oss alla, både som företagare och privatperson. På köpcentret Grand Samarknad har flera åtgärder behövt vidtas för att möta den förändrade handeln, när köparna håller sig hemma. Och flera av åtgärderna går inte endast i moll.

Det är glest mellan besökarna på Grand Samarkand. Coronapandemin har påverkat köpcentrumet, öppettiderna har justerats och för butikerna är det tufft när köparna håller sig hemma.

Erika Johansson är ägare till butiken Majkens rum och har behövt förändra sitt arbetssätt för att nå ut till sina kunder.

- Vi märker av den minskade ruljangsen på Grand Samarkand. Det är inte alls lika många människor i rörelse och vi ser inte lika många besökare i vår butik. Vår försäljning har gått ner då flera av våra intäkter kommer från just flanörerna, de personer som vi inte har på Grand Samarkand just nu

Har du behövt förändra ditt arbete, ditt sätt att driva företaget?

- Vi har behövt ta till andra åtgärder och hitta andra kanaler för att nå ut till våra kunder. Vi har ökat vår försäljning på vår webbsida och vi har även varit mer aktiva i våra sociala kanaler med marknadsföring. Under påsken erbjöd vi gratis utkörning inom Växjö av presenter och även andra beställningar. Det uppskattades väldigt mycket vilket var kul att se. Ensamma äldre som fick presenter av sina nära och kära. Det är kul att kunna få vara den personen som lyser upp någons dag.

Hur har dina medarbetare påverkats?

- De medarbetare vi har som vikarier har tyvärr inte fått något jobb under denna period. Vi kommer även från maj att behöva korttidspermittera. Det känns dock bra att vi inte har behövt göra det förrän nu.

Kommunen har tagit fram flera åtgärder för att underlätta för företagarna, har du tagit del av dessa?

- Inte förrän nu med korttidspermitteringarna, vilket jag tycker är ett bra alternativ och en bra åtgärd för att slippa säga upp medarbetare. Längre fram får vi se om vi behöver ta till fler åtgärder.

Hur går dina tankar inför kommande månader, är du orolig eller tror du att det återgår till normalläge?

- Det är ingen som vet hur framtiden ser ut, men vi hoppas att handeln återhämtar sig och våra kunder hittar tillbaka till Grand Samarkand för att träffas, shoppa och fika med familj och vänner. Ur något ont hoppas jag att det kommer något gott och så även i detta fall. Att vi tänker till hur vi reser, arbetar och lever idag samt att den omtanken vi känner bland både kunder och leverantörer fortsätter även efter detta. Vi ser positivt på framtiden.

Ingela Hörberg äger Gerdas Te och kaffehandel och även hon har behövt ställa om i dessa tider.

Försäljningen har påverkats då det är färre kunder som rör sig på Grand Samarkand. Man unnar sig själv te och kaffe och något gott men det har blivit färre presenter.

Har du behövt förändra ditt arbete, ditt sätt att driva företaget?

- Vi erbjuder fri hemleverans inom stadsgränsen och försäljningen på vår webbshop har ökat.

Hur har dina medarbetare påverkats?

- Det är endast jag och en ordinarie som jobbar nu så min extrapersonal får tyvärr inga tider på grund av att vi har kortare öppettider.

Kommunen har tagit fram flera åtgärder för att underlätta för företagarna, har du tagit del av dessa?

- Nej och jag har inte använt mig av några.

Hur går dina tankar inför kommande månader, är du orolig eller tror du att det återgår till normalläge?

- Det verkar som det kan hålla på ett bra tag men jag har mina underbara stamkunder som vill ha sitt te och kaffe och många som vill unna sig själva eller andra lite gott. Man får ta en dag i taget och kunderna kommer så småningom att hitta tillbaka.

Anna Jack & Jones

Anna Hagelberg är butikschef på Jack & Jones.

Hur har din butik påverkats av pandemin?

- Vi säljer inte lika mycket som tidigare då vi har färre besökare i butikerna. En annan orsak till mindre försäljning är att en stor del av vår försäljning av skjortor och kavajer är kopplat till fest, avslutningar och bröllop, som inte arrangeras på samma sätt längre.

Har du behövt förändra ditt arbete, ditt sätt att driva företaget?

-Vi har ändrat våra öppettider och vi försöker även att hitta andra vägar till försäljning. Bland annat på webben.

Hur har du och dina medarbetare påverkats?

-Flera av oss har korttidspermitterats, vilket såklart känns tråkigt. Men det är bra att vi inte behöver säga upp personal.

Hur går dina tankar inför kommande månader, är du orolig eller tror du att det återgår till normalläge?

-Jag hoppas givetvis att vi snart ser en förändring, men jag tror att det kan ta tid.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 5 maj 2020
Jobb och företag