Bevattningsförbud i Braås, Dädesjö och Böksholm

Från och med 18 juni och tillsvidare är det bevattningsförbud i orterna Braås, Dädesjö och Böksholm.

Stäng meddelande

Växjöentreprenör med tydligt fokus in på börsen

Från att Richard Hertvig och Dan Isaksson köpte Alvestaglass 2008 har drivkraften varit att utveckla bolaget. Nu, 12 år senare, med stadig tillväxt, ett namnbyte och investeringar som bäddat för framtiden gör att Richard och Växjöbolaget Lohilo Foods är redo för insteg på börsen den 26 oktober.

Richard är Växjöentreprenören på 35 år som i rollen av vd och ägare driver bolaget Lohilo Foods (tidigare Alvestaglass). Efter en resa med stadig tillväxt och mål om att nå 20, 30 och sen 100 miljoner kronor i omsättning har verksamheten nu positionerat sig för att möjliggöra en internationell expansion.

- 2019 var ett år fyllt av investeringar och vi satsade hårt på nya produkter. Det har inte gett avtryck i tillväxten förrän i år. Vi gick in i 2019 med ett ben i verksamheten, som utgör basen för oss. Nu har vi adderat en e-handel samt börjat växa på internationella marknader. Vi är till exempel starkt etablerade i Finland och vi har distributörer i Tyskland, säljer till Island och tittar på nya marknader. Med alla ben i verksamheten så är vi ett Foodtech bolag med ett starkt varumärke, säger Richard Hertvig.

Rickard

Affärsidé och lokal förankring

Med den internationella expansionen har Richard en tydlig målsättning med vad Lohilo ska bli och vad varumärket ska stå för. Konkurrenter finns det på alla marknader men fokus för Lohilo ligger inte på att titta på vad andra gör.

- Vi tittar väldigt lite på vad andra gör och fokuserar helt och hållet på vår målgrupp och konsumenten. Man kan ha olika synsätt på det men min idé är inte att titta på konkurrenter utan lägga allt fokus på vad konsumenten vill ha. Vår affärsidé är att utveckla innovativa produkter inom segmentet hälsa. Vi tar fram våra produkter direkt för vår målgrupp som är tjejer i åldrarna 18-25 och som har ett hälso- och träningsintresse. Lohilo ska bli ett livsstilsvarumärke och vi lägger stort kraft på det, meddelar Richard.

Richard kommer själv från Växjö och det var där företaget började sin resa. Ursprunget är idag av stor vikt för verksamheten.

- Det är jätteviktigt för oss att bibehålla den lokala förankringen och ha kvar den småländska känslan. Nu har vi fått in Santhe Dahl som en lokal och långsiktig investerare och det passar Lohilo Foods. Jag kommer själv från Växjö och vi har kvar vårt huvudkontor i Växjö och det är jätteviktigt att ha kvar den känslan i företaget. Sverige som marknad i stort fungerar sen som en väldigt bra testmarknad för vårt varumärke och våra produkter innan vi tar dem internationellt, menar Richard.

Den 26 oktober tar Richard Lohilo Foods in på Nasdaq First North Stockholm vilket öppnar nya möjligheter för Växjöbolaget.

- Vi har lärt oss mycket av vår resa på Pepins där vi var första bolag in och även det bolag som presterat bäst på plattformen. Nu kommer börsintroduktionen att ge oss helt nya möjligheter att växa både organiskt och genom förvärv, avslutar Richard.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 16 juni 2021
Jobb och företag