Enhetschef till myndighetsavdelningen
Om tjänsten
Nu söker vi dig som är intresserad av att arbeta som enhetschef på myndighetsavdelningen i Växjö kommun! Myndighetsavdelningen tillhör omsorgsförvaltningen där det finns cirka 2 200 kollegor som jobbar för att ge bästa möjliga omsorg, stöd och vård till äldre personer, till personer med funktionsnedsättning och till personer i behov av hemsjukvård. På myndighetsavdelningen är vi cirka 40 anställda med placering på Ljungadalsgatan i Växjö. På din enhet arbetar 6 LSS-handläggare och 5 avgiftshandläggare. Vi är en positiv arbetsplats med stort kunskapsdjup och en stöttande atmosfär. Vi har en mycket god sammanhållning och arbetar aktivt för en frisk och välmående arbetsplats. I uppdraget som enhetschef ansvarar du för personal, verksamhet och ekonomi. I rollen ingår även ansvar för extern placering. Med utgångspunkt i den gemensamt fastställda verksamhetsplanen, driver du uppdrag inom din enhet tillsammans med verksamhetschef och enhetschefen för biståndshandläggarna inom SoL. Myndighetsavdelningens två enhetschefer sitter i samma lokaler och arbetar tätt tillsammans. Som enhetschef är ditt uppdrag att ständigt utveckla vår verksamhet för att möta våra invånares behov. I Växjö kommun arbetar vi processorienterat vilket innebär att du behöver kunna se helheten. Andra viktiga uppgifter blir att skapa förutsättningar för dina medarbetare att agera i enlighet med det processorienterade arbetssättet. Förändringsledning är en del av din vardag och du förväntas driva förbättringar från idé till implementerat arbetssätt. Tillsammans med medarbetarna har du även som uppdrag att vara uppdaterad inom aktuellt rättsläge samt arbeta med förvaltningsövergripande uppdrag.
Din profil
Vi söker dig som är tillförlitlig och skicklig på kommunikation. För att lyckas i rollen behöver du ha en förmåga att förmedla information tydligt. Du är en problemlösare som använder dina erfarenheter för att hitta effektiva, förnuftiga och genomförbara lösningar. Du kan arbeta i team men är även van vid att arbeta självständigt. Som person är du trygg i ditt ledarskap. Vid förändringar har du lätt att anpassa dig och i tuffa situationer är du den som är entusiastisk och positiv. Du sätter höga mål och tar initiativ för att driva arbetet framåt gentemot enhetens mål samt har lätt för att ta fram kort- och långsiktiga planer. Du som söker tjänsten har en socionomexamen, eller annan högskole- eller universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Ett krav för tjänsten är att du har läst socialrätt motsvarande minst 7,5 högskolepoäng. Därtill har du god kännedom om de lagar som styr arbetet. Det är meriterande om du har chef- eller ledarskapserfarenhet. Det är även meriterade om du har erfarenhet av myndighetsutövning, handläggning och LSS-verksamhet. Tjänsten förutsätter B-körkort. Vi ser fram emot din ansökan redan idag, slutintervjuer är planerade till den 17 april.