Grundläggande nivå

Här kan du läsa om de kurser
som du kan välja
på grundläggande nivå för Lärvux.

Svenska/Svenska som andraspråk

  • Läsa högt och samtala i grupp.
  • Träna bokstäver och ordförståelse.
  • Skriva ord och enkla texter.
  • Använda dator för att skriva och hämta information.
  • Läsa och diskutera enkla texter.
  • Besöka biblioteket.

Matematik

  • Träna räknesätten.
  • Enkel geometri.
  • Lösa matematiska problem i vardagen.
  • Använda datorer och andra hjälpmedel.
  • Träna matematik med pengar, klocka, almanacka, måttband och våg.

Engelska

  • Tala och förstå enkla ord och meningar.
  • Läsa enkla texter.
  • Arbeta med lärprogram på dator och på video.

Historia

  • Vi läser och pratar om olika historiska händelser i Sverige och i världen.
  • Vi pratar om hur historien påverkar det liv vi lever idag.
  • Vi läser om historiska tidsperioder och olika personer i Sveriges historia.

Samhällskunskap

  • Vi läser och pratar om aktuella händelser.
  • Vi pratar om regler och lagar.
  • Vi söker information i till exempel tidningar och på internet.

Geografi

  • Här får du lära dig mer om olika länder, klimat- och miljöfrågor.
    Vi använder kartböcker och internet.

Religionskunskap

  • En kurs för dig som vill lära dig mer om olika religioner.
  • Vi diskuterar livsfrågor.

Biologi

  • En kurs för dig som vill lära mer om hur människokroppen fungerar.
  • Vi pratar om miljön och natur och gör studiebesök i närmiljön.

Fysik

  • Här får du göra enkla laborationer som handlar om ljus och ljud.
  • Vi lär oss mer om hur olika material är uppbyggda.

Kemi

  • Vi gör enkla laborationer.
  • Lär oss mer om hur olika ämnen är sammansatta.

Hem- och konsumentkunskap

  • Här lär du dig hur du gör god och lättlagad mat.
  • Här lär du dig hur du sköter ditt hem.
  • Här lär du dig att planera din vardagsekonomi.
  • Här lär du dig om hur det är att leva och bo tillsammans med någon.

Teknik

  • Här undersöker vi olika tekniska lösningar.
  • Här bygger vi enkla tekniska föremål.

Telefonnummer till oss

Du kan ringa oss
på telefonnummer 0470-410 00

E-post till oss

Du kan mejla oss
på e-postadress info@vaxjo.se

Skriv ut
Senast uppdaterad: 2 juli 2018
Lättläst