Eldningsförbud i Kronobergs län

Länsstyrelsen har beslutat om eldningsförbud i Kronobergs län. Det råder extrem hög brandrisk i skog och mark.

Stäng meddelande

Gymnasial nivå

Här kan du läsa om de kurser
som du kan välja
på gymnasial nivå.

Svenska/Svenska som andraspråk

  • Delta i samtal och diskussioner.
  • Muntliga framträdanden, till exempel redovisa arbeten man gjort.
  • Läsa och förstå texter av olika slag.
  • Använda dator för att skriva och hämta information.
  • Litteratur och film.
  • Använda ordböcker, uppslagsböcker och dator som hjälpmedel.

Matematik

  • Träna räknesätten.
  • Lösa matematiska problem i vardagen.
  • Enkla diagram och tabeller.
  • Använda dator och miniräknare som hjälpmedel.
  • Matematik med pengar, klocka, almanacka, måttband och våg.
  • Geometri.

Engelska

  • Enkla uttryck, fraser och meningar.
  • Skriva enkla ord och meningar.
  • Läsa enkla böcker.
  • Vardagsliv och traditioner i ett engelsktalande land.
  • Lärprogram på dator och på video.

Naturkunskap

  • Växter, djur och samband mellan organismerna och miljön i ett ekosystem.
  • Människan beroende av och påverkan på ekosystemen.
  • Energikällor, energianvändning och klimatpåverkan.
  • Människokroppen organ och organsystem samt deras uppbyggnad och funktion.
  • Människors sexualitet, relationer och sexuella hälsa.

Hälsa

  • Kost och hälsa.
  • Sociala relationer för att må bra.
  • Hälsofrämjande aktiviteter.

Människan

  • Vi läser om människors olika kulturer.
  • Vi pratar om ord som diskriminering och integration och vad det betyder.
  • Vi pratar om människors olika villkor i livet och vad det innebär.
  • Vi pratar om mänskliga rättigheter.

Bild

  • Vi lär oss om färg- och formlära.
  • Vi testar olika tekniker och material för att skapa.
  • Vi tittar på olika typer av bilder och diskuterar kring dessa.

Trafikantkunskap

  • Du får lära dig mer om olika trafikmiljöer och trafiksituationer.
  • Vi går igenom vanliga trafikregler och pratar om vilka risker det finns i trafiken.

Telefonnummer till oss

Du kan ringa oss
på telefonnummer 0470-410 00

E-post till oss

Du kan mejla oss
på e-postadress info@vaxjo.se

Skriv ut
Senast uppdaterad: 3 maj 2018
Lättläst