Eldningsförbud i Växjö kommun

Länsstyrelsen har beslutat om eldningsförbud i Kronobergs län. Det råder extremt hög brandrisk i skog och mark.

Stäng meddelande

Djur i stan

Om du bor i stan eller i ett samhälle
måste du ha tillstånd för en del djur.

Det är viktigt att dina djur
inte stör någon annan person.

För att få ha en ko, en häst, en gris,
ett får eller en get måste du ha ett tillstånd.
Även om du vill ha höns eller ankor
måste du ha tillstånd.

I tillståndet står det att
du har rätt att få ha djuret.
Där kan det också stå hur djuret
ska skötas för att inte störa andra.

Om du vill skaffa en orm,
måste du också skaffa ett tillstånd.
Det gäller både om ormen
är giftig eller inte giftig.

För att få veta vilka regler som gäller
för olika djur,
kan du kontakta miljö- och hälsoskyddskontoret på kommunen.

Telefonnummer till oss

Du kan ringa oss
på telefonnummer 0470-410 00

E-post till oss

Du kan mejla oss
på e-postadress info@vaxjo.se

Skriv ut
Senast uppdaterad: 10 januari 2018
Lättläst