Sopor

Sopbilen hämtar oftast dina sopor
varannan vecka.
Om du vill kan du dela upp soporna
i olika påsar.
Det är bra för miljön
om du delar upp dina sopor.
Då kan dina sopor användas
till något annat.
Det kallas för återvinning.

Släng matrester, vissna blomblad och hushållspapper
i en särskild papperspåse.
De soporna kan bli biogas
som bussar och bilar kan använda
i stället för diesel och bensin.

Förpackningar kan du återvinna
på en återvinningsstation.
Det finns många återvinningsstationer
i olika stadsdelar i Växjö.
På återvinningsstationerna
kan du slänga förpackningar i containrar.

Sopor som du inte kan slänga
bland dina vanliga sopor
kan du slänga på en återvinningscentral.
På återvinningscentralen kan du slänga
kemikalier, glas och avfall från trädgården.
Du kan fråga personalen på återvinningscentralen
var du ska slänga dina sopor.

Du kan ringa till kommunen
för att veta mer om sortering av sopor.

Telefonnummer till oss

Du kan ringa oss
på telefonnummer 0470-410 00

E-post till oss

Du kan mejla oss
på e-postadress info@vaxjo.se

Skriv ut
Senast uppdaterad: 16 juli 2018
Lättläst