Teater, konsert och museum

Växjö teater
är en mycket gammal teater.
Intill teatern ligger konserthuset.
I både teatern och konserthuset
visas föreställningar
med teater, musik och dans.

Regionteatern är en annan teater
i Växjö.
På regionteatern jobbar skådespelare
som visar pjäser i Växjö
och på andra platser i kommunen.

Biljetter till teater, konserter
och andra evenemang
kan du köpa av Biljettcentrum.

Biljettcentrum finns i stadsbiblioteket
på Västra Esplanaden 7.

Växjö har en kammarorkester.
Den heter Musica Vitae.
Den är känd både i Sverige
och utanför Sverige.
Kammarorkestern har 15 medlemmar.
De spelar olika stråkintrument.

Det finns många olika museer
i Växjö.
På Smålands museum
kan du lära dig om Växjös och Smålands historia.
Där finns många olika saker av glas.

På Utvandrarnas Hus
kan du höra om alla de svenskar
som flyttade till USA.
Många svenskar flyttade 
till USA på 1800-talet.
På Utvandrarnas hus
visas även andra utställningar.

Växjö konsthall visar konst
från Sverige och andra länder.
Konsten kan vara målningar.
Det kan vara film, foton, skulpturer
och mycket annat. 
Konsthallen visar mest ny konst.

I konsthallens verkstad
kan du få prova på att skapa konst.


Du kan ringa eller mejla till oss

Telefon: 0470-410 00

Skriv ut
Senast uppdaterad: 26 juli 2019
Politik och demokrati