Om du är ung och mår dåligt
Alla kan må dåligt ibland.
Du är kanske ledsen eller ensam.
Du tycker kanske att ditt liv
inte fungerar bra.
Det är inget ovanligt.
Du är inte ensam.
Vill du prata med någon
om hur du mår?
Du kan ringa till Öppenvård unga
Då kan du få hjälp
så att du mår bättre.
Om du har det jobbigt hemma
Familjer kan ha problem
som familjerna inte kan lösa själva
Ni kanske bråkar med varandra i familjen.
Din mamma kanske dricker mycket alkohol.
Då kan det vara bra att prata med någon som kan hjälpa till.
Du kan ringa och prata med gemensam mottagning
Du kan ringa eller mejla till oss
Säg att du vill prata med någon
som jobbar på Öppenvård unga på gemensam mottagning.

Telefon: 0470-410 00

E-post: info@vaxjo.se
Om du har det jobbigt i skolan
Det är viktigt att du trivs med din skola
och dina kompisar.
Om du känner dig ensam
eller tycker att någon är dum mot dig
kan du få hjälp.
På skolan finns det skolsköterska, kurator,
specialpedagog och psykolog.
De jobbar med att ge råd och hjälp
till barn som har problem.
De är bra på att prata
med människor som mår dåligt.
De kan hjälpa dig att må bättre.
De berättar inte för någon vad ni har pratat om.
På kvällar och helger kan du ringa
SOS alarm, telefon 112