”Så är det” att jobba i nya kommunhuset

Jag har senaste veckorna fått många nyfikna frågor och påståenden om hur det är att jobba i det nya kommunhuset. Jag tänkte att jag i dagens blogginlägg skulle bemöta några av dessa påståenden.

Vi har ett aktivitetsbaserat arbetssätt. Vi har såklart vår definition av vad detta innebär för oss medan andra organisationer fyller det ordet med annat. Hos oss innebär det att jag väljer arbetsplats utifrån den arbetsuppgift som jag ska utföra. Väljer jag ett skrivbord att sitta vid, kan jag sitta där under hela dagen. Oavsett om jag går och tar en kaffe, går iväg en stund för att ha ett ostört samtal i ett av de många ”små rummen” eller om jag tar lunch. Att ”man blir av med det skrivbord man satt sig på om man inte sitter där under hela sin dag” stämmer alltså inte.

Vi kan sitta var vi vill i huset men i huset finns olika zoner (tyst zon, lugn zon och samarbetszon) att arbeta i beroende på mitt behov. Jag har mitt personliga skåp på plan 4 – det är helt enkelt där jag startar och avslutar min dag. Men därefter är det såklart fritt fram att sitta var som helst i huset. Så ryktet som säger att man måste sitta på samma plan som vid sitt personliga skåp och om det inte är ledigt där får man åka hem stämmer verkligen inte heller.

Många av oss i kommunhuset behöver ibland ha känsliga samtal. Det kan vara personalärenden, företagsärenden, politiska ärenden. Ingen har som sagt egna rum men såklart finns det en hel del ytor som är öppna där man kan gå undan och ta ett samtal som man vill ta lite ostört. Man kan också gå in i ett av de mindre samtalsrummen eller i ett mötesrum om det är ledigt. Det gäller mig, det gäller politiken, det gäller HR, ja det gäller alla chefer och medarbetare. Så det stämmer alltså inte heller att man inte kan ha känsliga samtal i huset, eller att man måste lämna huset för vissa samtal. Det finns gott om rum och områden för att ta sådana samtal.

Alla har rätt till sin upplevelse av huset oavsett om du arbetar i huset eller inte. Men det gör ont i mig när det går rykten som inte stämmer. Min upplevelse är att många som arbetar i huset upplever vår nya arbetsplats som mer kreativ, att ”vi- känslan” förstärks. Jag vet inte om jag är för positiv men jag upplever att folk ler och ser gladare ut också. Förmodligen för att man faktiskt ser kollegor som man inte sett på väldigt länge eller kanske aldrig träffat (även innan pandemin). Nu ses kollegor över förvaltningsgränser och det är något som stärker oss så att vi också blir ännu bättre för dem vi är till för.

Nu är ju inte huset fullt av kollegor än. Vi håller i och håller ut och vi som kan ska jobba hemma. Jag är i huset ett par gånger i veckan då mitt jobb kräver det och vi har medarbetare som har arbetsuppgifter som kräver att man är på plats alltid. Men hursomhelst, så är det leenden och det är kreativt. Vi kan alla jobba som tidigare och vi kan absolut ha de där samtalen som vi gärna vill ha men inte för öppen ridå – precis som tidigare.

Det enda jag får tänka på mer nu är att jag måste prata tystare när jag går omkring eller har ett Teamsmöte. Jag pratar dessvärre alltid högt men jobbar på att förbättra mig där. Du har som har funderingar eller frågor om hur det är, sänd dem gärna till mig. Att det florerar rykten och osanningar är inte bra – inte för någon.

Mitt i veckan betyder också tips och idag vill jag tipsa om att du nu kan ta del av det omarbetade förslaget på detaljplanen för området i Räppe där Region Kronoberg eventuellt vill bygga ett nytt akutsjukhus. Nu kan du som invånare och företagare alltså återigen lämna synpunkter. Det finns även flera tillfällen för dig som är nyfiken att få veta mer. Ikväll erbjuds bland annat vandringar på området, där projektledarna berättar mer. Det finns några platser kvar – så ta chansen och föranmäl dig till en plats! Torsdagen den 17 juni blir det även digital informationsträff som du kan följa hemifrån. Du kan också ställa frågor inför och under mötet. All info hittar du på www.vaxjo.se/nyttakutsjukhus !

//M

Skriv ut
Senast uppdaterad: 17 juni 2021