Från Visby till Växjö, reflektioner om vår socialtjänst och pirr i kroppen

Full rulle så här mitt i veckan – dagar som fylls med energigivande möten med såväl kollegor i vår stora koncern som invånare och företag.

Häromdagen sprang jag på ett härligt tjejgäng från Visby som aldrig varit i Växjö innan - hemska tanke, men roligt att de var här nu. Tjejgänget, bestående av sju personer, hade tagit sig med båt och tåg till vår metropol för att upptäcka konst, mat, våra gröna omgivningar och vår nya utställning om Amerika på Emigrantinstitutet. De stod precis utanför entrén till stationshuset när jag kom gående. Mobiltelefoner, kartor och händer som pekade åt olika håll vittnade om att de höll på att orientera sig, varför jag självklart stannade och frågade om jag kunde hjälpa till. Jag guidade dem till deras hotell och innan vi skiljdes åt gav jag dem fler tips på vad de kunde fylla sina Växjö-dagar med. Det är roligt att få vara ambassadör för sin egen stad. Jag hoppas att ni Visby-tjejer hade tre fina dagar i vår fantastiska stad!

Det händer mycket i vår stora organisation och allt vi gör påverkar så klart oss själva men även dem vi är till – och det är ju dem vi är till för som vi alltid har i fokus när vi gör förändringar internt. Bra kan alltid bli bättre! Ett område som jag har extra stor respekt för och som är värt att lyfta alla dagar i veckan är socialtjänsten som gör beundransvärda insatser för barn, ungdomar och vuxna som många gånger befinner sig i svåra lägen eller situationer i livet. Jag har alltid varit extremt stolt och berörd varje gång jag varit på studiebesök och träffat kollegorna där.

Socialtjänsten eller ”socialen” har länge varit ett laddat och stigmatiserat ord och jag minns kommentarer som jag själv hörde när jag var liten. Då var ”socialen” ofta förknippat med något negativt och skrämmande, men jag förstod vikten av socialtjänstens arbete redan då. Mycket har hänt sedan jag var liten och till det bättre, både kopplat till socialtjänstens arbetssätt och hur samhället (vi) ser på socialtjänsten. Och utvecklingen stannar inte där – med en verklighet som ständigt förändras behöver vi också förändras, utvecklas och anpassa oss. Just nu driver vi ett utvecklingsarbete inom socialtjänsten där vi utmanar traditionella ansvarsgränser och förändrar inarbetade rutiner och vanor i organisationen – allt för att vara ett extra stöd för dem vi är till för och för dem som är mest utsatta.

Som ett led i att vända utmaningar till möjligheter kommer vi bland annat att, från och med oktober, öppna en gemensam mottagning till socialtjänsten. Här samlar vi några av alla våra professionella och duktiga medarbetare som ska vara kärnan i vår strävan efter visionen om att rätt insats ges till rätt person i rätt tid. Vårt mål är att de som möter oss ska uppleva att det finns en väg in till socialtjänsten och att det är individens behov som står i centrum oavsett vilka områden eller åldersgrupper man kommer ifrån.

Det här är ett krafttag för att vi ska förknippa socialtjänsten med vad den är – tillitsfull, samordnad och lättillgänglig. Jag hoppas att jag inte är ensam om att se att det här arbetet också är ett steg till att få ett Växjö som är fantastiskt för alla som lever, bor och verkar här.

I morgon är jag återigen ambassadör för Växjö, denna gång i ett nationellt sammanhang då jag återigen är talare i en konferens där jag ska berätta om vår utvecklingsresa och framför allt om vår digitala transformation. Hur vi genom vårt systematiserade arbete med digitalisering fått ökad kvalitet, produktivitet och minskade kostnader samt stöd i vår egen kompetensförsörjning – tid och pengar som då har kunnat läggas på annat till nytta och mervärde för våra invånare, företag och besökare. Energin spritter och det pirrar i kroppen bara jag tänker på ämnet och att jag nu ska få dela med mig av våra erfarenheter och insikter i ett nationellt sammanhang.

Jag vill även ta tillfället i akt och gratulera Anneli Ekstedt, verksamhetschef för vår måltidsorganisation, som blev vinnare i kategorin Årets måltidschef när White Guide Junior utsåg Sveriges bästa offentliga måltider. Anneli och hennes medarbetare gör ett fantastiskt jobb med att se till så att eleverna i Växjös skolor får bra och god skolmat varje dag.

Extra roligt och viktigt blir det att sätta det här priset i relation till alla goda insatser som görs av näringslivet och oss själva kopplat till klimatsmart mat. Vi har många restauranger som driver och jobbar aktivt med att laga och servera klimatsmart mat och inom Växjö kommun har vi ett gemensamt uppdrag som handlar om att öka kunskapen om klimatsmart mat. Tillsammans – näringsliv och det offentliga – kan vi skapa beteendeförändring och driva ett gott ambassadörskap. Det här ger mig också energi och pirr i kroppen!

Önskar dig en fin onsdag! //M

Senast uppdaterad: 21 september 2022