SommarVäxjö och kö-service

Då är det dags för fotboll ikväll igen denna soliga sommardag. Växjö kommun har storbildsskärm i Linnéparken som jag tidigare tipsat om, hoppas vi får höra segervrål därifrån ikväll. Och nu drar också Scensommar igång (egentligen redan i måndags)! Programmet är otroligt med både kända nationella artister och mindre lokala akter. Hela sommaren håller Scensommar igång, både i Växjö och i orterna runt omkring! Det får bli denna veckas onsdagstips! Hela programmet hittar du här.

Jag har också fått in tips från samhällsföreningar i kommunens orter som också har imponerande program under sommaren (och där Scensommar ibland är en del). Jättekul att se att vår kommun verkligen är en sommarkommun och att så mycket händer både i stan och utanför.

Midsommarhelgen förflöt med härligt och roligt midsommarfirande med många vänner och släktingar. Vi klädde midsommarstång, dansade kring den, lekte, åt och umgicks. I vårt vattenhål i Blekinge hade vi uppehåll och sol hela helgen och på något sätt kändes det magiskt, som jag alltid tycker midsommar är. Saknaden av vår älskade dotter stack dock lite. Hon for ju dagen innan midsommar till Brighton. En lärotid för såväl henne, mig och övriga i familjen…

I måndags då jag till min stora frustration upptäckte att jag glömt smink, och andra nödvändiga attiraljer att ha på jobbet, i stugan så behövde det igår kompletteras. (Nu ska jag ha en uppsättning i stugan, även om jag sällan använder något av det där, och en uppsättning hemma ) Nåväl, iväg till affären och hittade både det ena och det andra. Väl i kassan var det en lång kö framför mig med två öppna kassor. Aha, tänkte jag, det är en delad kö som tjänas av två kassor. Efter en ganska lång stund var det då min tur men döm om min förvåning när en person som inte stått i kön gick fram till den då lediga kassan och fick betjäning direkt av expediten. En hel del surr i kön hörde jag bland oss som köat länge och även jag viskade till en medköande, då vi båda kände oss orättvist behandlade. När jag sedan kom fram till expediten frågade jag hur kösystemet är hos dem? Expediten sa att jo det är två kassor som tjänar en kö men tillade sedan att ”personen som gick före dig i kön hänvisades till mig för hen har vi hjälpt tidigare och därför fick hen gå före er alla i kön”. Inget ont i personen som fick hjälp, men enligt mig en dålig service av expediten för det blev irritationen både över hens agerande, men även den stackarn som blivit tillsagd att gå före i kön fick ju irriterande blickar på sig. Att då förklara för kön hur det ligger till är det minsta man kan göra, i vart fall i ett land där kö-kulturen är stark. Jag har jobbat i många kassor – restaurang, bar, klädbutik, leksaksbutik och en sak jag lärde mig fort var att ha ögonkontakt med nästa i kön, underhålla kö-kulturen men även vara extremt tydlig till kön ifall man av någon anledning hjälpte någon ”före”. Allt för att skapa lugn och förståelse och just ge en god service. Det är viktigt både för det offentliga och för företag!

Ha en riktigt fin fotbollskväll!

/M

Skriv ut
Senast uppdaterad: 29 juni 2018