Digitala tjänster och engagerade invånare

Det här med digitala tjänster och möjlighet att få support dygnet runt (när ni vill och inte när vi har öppet eller personal på plats) är en tanke jag har pratat om länge. För att få det att fungera i hela kedjan så är det viktigt med processer/rutiner som håller ihop hela tjänsten och det arbetet är vi nu i full gång med.

Sedan återstår så klart en hel del annat för att få det på snurr, men ni är många som undrar hur det går och därför
vill jag bara säga att vi sakta men säkert är på gång och vi har även en hel del e-tjänster och digitala lösningar på plats redan. Vi intensifierar nu också arbetet genom att kraftsamla internt för att få igång tankarna och
aktiviteterna – mer om det sen men jag kan lova att det här blir bra.

Ett tips så här en onsdag är vår e tjänst En bra plats. Det är en samlingsplats för information, råd, stöd och forum för dig som vårdar eller stödjer en närstående. Vi hör från många anhöriga att det ofta är dåligt samvete. Logistiken och livspusslet går inte ihop för att kunna stödja en person i sin närhet som behöver just en anhörig. Därför kan vi genom denna e-tjänst erbjuda en plattform där man kan möta andra som är i en liknande situation, bland annat för att känna att man inte är ensam. En bra plats erbjuder lättillgänglig information, forskning och fakta, både i text och i korta filmer om olika sjukdomar, funktionsnedsättning och missbruk. Här kan du även möta andra anhöriga i hela landet i liknande situation som din oavsett om du vårdar/stödjer en yngre eller äldre närstående. Du är anonym för
dem du samtalar med. E-tjänsten www.enbraplats.selänk till annan webbplats är kostnadsfri och tillgänglig dygnet runt för anhöriga mellan 16 och 94 år.

En annan mycket viktig tjänst för framför allt många företag är vår digitala tillståndsguide. Den är försenad av många skäl men nu arbetas det intensivt för att du som behöver tillstånd av olika orsaker både kan få information, söka tillstånd och få stöd i tillståndsguiden, utan att vara så beroende av oss tjänstepersoner. Mer om denna efterlängtade guide längre fram! Mer och fler e-tjänster finns och fler ska det bli.

Igår var det fullsatt på stadsbiblioteket i Växjö när vi hade det första av våra två inplanerade informationsmöten om vårt kommande stations- och kommunhus. David Johansson, projektledare för Växjö stationsområde berättade om vad som hänt och vad som händer i projektet framöver och Ove Dahl, projektledare för stations- och kommunhuset, berättade om planerna för vår nya station och kommunhus. Det var väldigt många som ställde bra och intressanta frågor bland annat om hur bussarna ska gå och vad det ska bli i de kommande kvarteren där Obos Kärnhem ska bygga. VI hoppas att vi redde ut en del frågetecken under kvällen. Det var även flera som kom
fram till David och Ove efter presentationen och sa att de såg fram emot utvecklingen av området, att de tyckte att södra sidan blivit så fin och att de hoppas att norra sidan ska bli minst lika fin. Det hoppas och tror vi också. Är du nyfiken på att höra mer om det här projektet så blir det en ny chans nu på fredag, 30 november klockan 15.00 på stadsbiblioteket i Växjö. Välkommen!

Nu är våra invånardialoger igång för fullt. Igår var det dags för Araby Park Arena. Jag hörde från de som var där att det hade varit fullt med engagerade invånare som hade massa bra tips på hur vi kan utveckla Växjö kommun framöver. Jättekul att så många kunde ta sig till vår träff och ikväll kör vi igen, då är det dags för invånardialog på Teleborg Centrum, klockan 18.00 och imorgon är vi i Braås. Här kan du läsa mer om programmet. Välkommen att tycka till om Växjö kommuns framtid.

Ha nu en fin onsdag så här i slutet på november!

//M

Skriv ut
Senast uppdaterad: 28 november 2018