Digitalisering – som att bygga vägnät där verksamhetens flöden är integrerat!

Tack alla ni som kommit med frågor och inlägg kring det jag skrev om i bloggen i onsdags om vårt digitaliseringsarbete. Varför jag trycker på att identifiera interna flöden i verksamheterna, var det som satte igång diskussionerna och många härliga ”Aha, nu förstår jag! Är det så?” vilket gjorde min dag i flera dagar!

Alltför många företag och organisationer har lärt sig dyrbara läxor då man jobbat fram, installerat eller beställt digitala lösningar där helheten eller flödet inte är identifierat av beställaren eller verksamheten. Problem blir det när inte verksamheternas behov eller flöden gåtts igenom i sin helhet och när man inte tillsammans tagit in krav från såväl säkerhet, ekonomi och IT som alltid finns i en organisation. Det är grundläggande för att få en lösning som ska hjälpa (digital eller inte) och skapa mervärde.
Flera spännande exempel finns och jag minns särskilt i slutet på 1990-talet då alla pratade om e-handel, e-lösningar och så vidare (kärt barn har många namn). Då organisationer och företag kopplade in en digital lösning i slutet på hela deras flöde – det som ska ut till kunden – för att kunderna till exempel skulle kunna beställa deras varor. Enkelt och fantastiskt för deras kunder och målgrupper men när beställningarna exploderade genom den nya digitala lösningen så fick företaget anställa mer personal för annars klarade man inte av att leverera och då flöden inte fanns så kunde man inte säkerställa att produkter fanns på plats. Och när de interna rutinerna (processerna) varken var dokumenterade eller kända (implementerade) så gick det inte. Många gånger slutade det med missnöjda kunder, minskad lönsamhet och faktiskt också många gånger med konkurs. Mycket på grund av att det inte fanns ihopkopplade flöden i verksamheten. Den digitala lösningen fungerade men verksamheterna kunde inte hantera det på grund av att flödena fattades internt.
En digital lösning fråntar inte någon verksamhet att ha koll på sina interna rutiner (processer) utan för att det ska fungera bra och att man ska få tillbaka den investering som gjorts måste det göras. Så det är därför vi i Växjö kommun som organisation jobbar med våra interna rutiner (processer) som ska vara kända för alla, bättre och snabbare leverens till våra invånare, företag och besökare samt skapa förutsättningar för att våra digitala lösningar skapar merväde för våra målgrupper och att vår verksamhetern ska klara av att hantera det. Och när vi kopplar ihop detta med digitala lösningar så blir allt i symbios och det blir ett win to win.
Det vi pratar om egentligen är ju att få informations-, verksamhets- och organisationsstyrning och flöden i en organisation att hänga ihop. Och om det inte gör det i verkligheten så kvittar det vilka digitala lösningar som sätts in för att underlätta. Varken i den interna organisationen eller för de som behöver dem. Kan göra en kort jämförelse – har vi någonsin sett ett vägnät (typ E4:an) som ska leda personer från ett ställe till ett annat men där det helt plötsligt fattas ett par kilometer väg och när man hoppar på vägen igen så är man på en annan vägsträcka? Eller att man bygger en rondell och när man är inne i rondellen upptäcker att den leder till fel väg. Det skulle vi inte acceptera så klart men det gör vi vid många arbeten vid just digitalisering eftersom verksamheten inte har defenierat och implementrat sina interna flöden internt och med sina intressenter.
Vi lär säkert återkomma i ämnet för frågorna har haglat över mig. Stort tack alla ni som hängt i denna frågan. Och den extra kicken jag fått med kommentaren att ”digitalisering är ju inte IT utan det är ju en del av verksamhetsutveckling” var som att vinna en miljon! Jag ser fram emot att fortsätta att förklara och ha dialogen så ni som inte tycker så här, ni som inte förstår: mejla mig, ring mig - ja ta kontakt med mig! Det här är för viktigt för att alla inte ska förstå. Anledningen till det är många men en är att ju mer vi digitaliserar rätt (som även innefattar robotisering) så minskar också den kompetensbrist som finns i många av våra organisationer och företag i såväl Växjö som i Sverige som i norden som i världen. Mer om det framöver.

Något jag hoppas vi är många som är stolta över är Växjös starka hållbarhetsområde (socialt, ekonomiskt och miljö – allt för att säkerställa en fantastisk plant att bo verka och leva nu och i framtiden här i växjö) och där vår träbyggnadsstrategi har varit en viktig katalysator för att ändra ett beteende inte bara hos våra kommunala bolag utan även hos andra byggbolag i Växjö och hela landet. Roligt. Många kollegor här hos oss har uttalat sig och skrivit artiklar om vårt arbete. Den senaste artikeln i Byggindustrin vill jag gärna förmedla till er.länk till annan webbplats Den är skriven av politiker och tjänstepersoner från oss och den handlar om oss och det visar att vi har gjort och vill göra skillnad. Läs, reflektera och ta till er! Vi har också uppdaterat informationen om Trästaden Växjö på vår webbsida. Gå gärna in och läs mer. Där hittar du även vår reviderade träbyggnadsstrategi!

Fredagen innan advent och känslan av extra värme börja fylla mig nu. Likväl som jag blir berörd i juni när alla studenter åker förbi mig överlyckliga över deras prestation och att de äntligen är fria så blir jag även berörd av alla adventsljus och stjärnor som pryder hem, gator, parker och torg. Trots en ganska hetsig tid med mycket ”måsten” så blir jag ändå lugn och får någon sorts ro när jag ser allt detta fina. Hos oss i familjen Skagne är det extra mycket just nu då såväl maken, älskade dottern och älskade sonen fyller år. Siffrorna 52, 16 och 21 fylls nu på i födelsedagsnumren från söndag till lucia 13 december. Önskar er alla en fin och fridfull första advent!

//M

Skriv ut
Senast uppdaterad: 30 november 2018