Lomhörd i #slutspelsstadenväxjö

En spännande vecka är till sin ända snart och jag ser redan fram emot nästa. (Fast absolut med en helg emellan för det har varit jobb från tidig morgon till sena kvällen för mig de senaste veckorna så helgerna är viktiga att försöka ta igen sig 😊)

Earth Week kickar igång på måndag, detta steg för att visa en del av de många saker vi gör för att säkerställa att Växjö även i framtiden är en fantastisk plats att bo verka och leva i. Ni har säkert sett programmet men om inte så har ni det här.

Förutom det så har vi informationsmöten om simhallsförslagen som visades och spreds på vår webbplats i tisdag. På tisdag den 26 mars är Anna Tenje (M) tillsammans delar av arbetsgruppen på plats på Konserthuset i Växjö (Karl Birger Blomdahl-salen) för att gå igenom presentationen och även svara på frågor. Vi gör desamma den 9 april. Alla är varmt välkomna och sprid gärna i era led. Tiden är 17-19 båda gångerna. Simhallen och den presentationen får väl absolut ses som veckans snackis i kommunen. Och vi har gjort allt vi kunnat för att materialet skulle kunna spridas på bästa sätt till dem vi är till för. Tack igen ni alla som hjälpt till från alla olika professioner och delar av våra bolag och förvaltningar. Presentationen hittar du här.

Men en annan snackis är också igång. Igår körde vi tillsammans med Växjö & CO igång kampanjen #slutspelsstadenväxjö. Syftet är att hylla Växjö och naturligtvis lagen Lakers och Vipers som är i slutspel samtidigt. Våra förvaltningar och bolag hejar på olika sätt, bland annat uppmärksammar våra sandsopningsbilar (äntligen är de här!) lagen, vilket du kan se på facebook.länk till annan webbplats

Jag har fått en hel del inspel från mina tidigare inlägg om återkoppling – ”bra”, ”dåligt”, ”löjliga exempel”, ”strålande exempel”, ”glädjande att du vågar ta upp små exempel som är viktiga i vardagen”. Det jag och även vi i koncernledningen pratar mycket om, kopplat till vår värdegrund, är att vi ger återkoppling för att utveckla oss själva, verksamheten och på så sätt hjälpas åt att bli bättre. Det kan vara de stora sakerna men även det små. Om man till exempel ifrågasätter när man inte förstår eller vill ge inspel om något ord eller inspel kan förenklas för att målgrupp ska förstå. Meningen och tanken med återkoppling är ju att det ska vara till godo och inte något negativt. Sedan måste vi alla tänka på hur återkoppling sker naturligtvis. Men alltså även tänka på vad återkoppling är, som mottagare.

Jag får till exempel ofta höra från min familj, vänner och även kollegor att jag pratar högt. Familjen är mer tydlig i sin kritik då musik, radio och även tv är på för högt när jag ska lyssna, när jag ska prata i telefon eller föra ett samtal. Anledningen är inte att jag är arg eller vill skrika, utan att jag hör dåligt på ett av öronen. Jag tror ärligt att det härrör sig från den tiden (ja de var över 23 år lång tid) då jag var Friskis &Svettis-ledare och då jag alltid gick omkring med lurar i öronen med min musik för att memorera mina övningar till mitt pass. Och musiken var alltid hög då det gav mig energi till mitt pass. Ja lite lomhörd är jag och det gör att jag behöver ha en viss sida av huvudet mot de som pratar med mig. Det har ibland uppfattats av de som sitter på ”fel sida” som om jag vänder dem ryggen eller vill avgränsa mig från dem. Inte min mening, utan det är för att jag ska höra ordentligt. Så aldrig illa menat om jag ”vänder ryggen åt någon”. Men tro nu inte att jag är hörselskadad och behöver hjälpmedel … än. Jag har missbrukat ljud alltför länge och min hörsel på ena örat är inte var den varit tidigare och det har ändrat mitt beteende. Jag talar högre (skriker som min älskade familj ibland säger till mig) och jag har fått förändra mitt kroppsspråk för att just höra bättre. Bra om ni vet men jag ska också tänka på att förtydliga i sammanhang så att det inte uppfattas fel. Så tack för återkopplingen som gör att jag blir mer transparant om det, och även skriver det här.

Ha en fin vårig marshelg!

Mvh
M

Skriv ut
Senast uppdaterad: 22 mars 2019