En fungerande löneprocess och full fart på höstlovet

Ni vet om att vi jobbar med ett nytt arbetssätt internt hos oss för att ta bort dubbelarbete, använda alla våra resurser på det mest effektiva sättet så att vår målgrupp får ut mest av sin skattekrona. Med fullt fokus på leverans till dem vi är till för. Jag pratar om processorienterat arbete som vi jobbat med de senaste två och ett halvt åren och som är en stor förändring. En förändring som går bra men tar tid.

Sedan en tid tillbaka har vi även hunnit ifatt arbetet kring våra interna HR-processer. De strategiska stora dragen som kompetensförsörjning med allt vad det innebär rullar på, men nu har även arbetet börjat med att se över våra mer operativa processer som exempelvis lön. Här visar det sig, när gänget som ansvar för det med vår HR -chef Lena Gustavsson i spetsen tittat på det, att vi har brister i flödet mellan medarbetare – chef – verksamhet och löneutbetalning. Policys och rutiner finns i skrift men de beskriver inte hur göra, hur ska flödet vara, vilka kontroller måste göras både hos medarbetare, chef och hur kopplas det till digitala system. Det finns inget heltäckande flöde (process) vilket resulterat i bristande rutiner och kontrollfunktioner som i sig resulterat i och kan leda till felaktiga löneutbetalningar. Efter dialog med bland andra Anna Tenje (M) och Eva Johansson (C), har jag fått ett särskilt uppdrag att prioritera detta arbete.

Sånt här är aldrig roligt att upptäcka men också väldigt bra att upptäcka. För nu kan vi säkerställa att vi verkligen har kontroll och göra flödet helt vattentätt. Det här är allvarligt, men det är också därför vi vidtog åtgärder omgående då detta uppdagades och det hoppas jag stärker oss som arbetsgivare. Vi duckar inte för problem utan tar tag i dem. Så vad gör vi nu? Jo, vi prioriterar om vår kraft och identifierar arbetet med att få en fungerande löneprocess som inbegriper hela kedjan från medarbetare och chef till utbetalning. Samtidigt som kompetens och resurser säkerställs för att främja och utveckla ett väl fungerande systemstöd och arbetsmetoder. Detta är ett exempel på varför processer är så viktiga eftersom de inbegriper hela kedjan av alla inblandade – människor, teknik och flöden (processer). Det är grundläggande för att vi alla ska ha lätt för att göra rätt och att digitaliseringen ska skapa mervärde för en verksamhet.

Jag vill också poängtera att vi är inte ute efter att leta syndabockar utan fokus är på kartläggning av löneprocessen och att säkerställa den framåt. Där vi upptäcker att misstag har begåtts kommer eventuell justering att göras. Det kan innebära en återbetalningsplan eller en utbetalningsplan. Varför blogga om detta kan någon tycka? Jo för att visa att när vi upptäcker fel så ska detta fram i ljuset. I detta fallet har vi problem kring lön och vi vill vara transparenta och tydliga med det. Och vi jobbar ständigt med att förbättra oss.

Jag ser också detta som ett bra exempel på att förklara varför heltäckande processer (inte lean) som innefattar hela flöden är så extremt viktiga för såväl oss internt som för våra skattebetalare. Människa, process och teknik måste kopplas samman för annars blir inte digitala lösningar en hjälp utan en stjälp.

Nu mitt i veckan är mina tips följande:

Invigningen av den efterlängtade Geometriparken vid Trummens strand blir det på onsdag 30 oktober klockan 15.00. Då tänder vi grillarna och laddar upp för en härlig höstdag i parken. Om en vecka alltså.

Och så är det ju höstlov om några dagar! Vårt höstlovs-program hittar du här med alla möjliga aktiviteter för både stora och små.

Ha en fin fortsatt vecka (och en härlig start på höstlovet till dig som har det)

//M

Skriv ut
Senast uppdaterad: 23 oktober 2019