Att rekrytera och nytt partnerskap med universitetet

Jag får en hel del frågor i olika sammanhang om hur vi jobbar med rekryteringar. Internt, externt, vem är ansvarig, vem bestämmer, vilka är involverade?

Det är lite olika rutiner i olika förvaltningar och olika bolag och även lika rutiner beroende på vilka tjänster det gäller. Rent generellt är det alltid ansvarig chef som rekrytera. När det gäller en hel del tjänster är även chefens chef med vid slutintervjun. Ibland när det gäller strategiskt centrala tjänster är även presidiet (ordförande och vice ordförande i aktuell nämnd eller styrelse) med. Fack likaså. Detta för att få stöd, förankra kandidaterna och även att fler ögon/öron/huvuden och olika kunskaper kan lyssna in och fundera. På så sätt hjälps fler åt att se potential och utvecklingsmöjlighet, både hos kandidat och vår organisation.

Att göra på detta sätt är aldrig att undergräva någon, att man misstror den ansvarige chefen utan det är för att stödja och säkerställa att kandidaten får det bästa stödet och välkomnandet när man väl är på plats. Det här förfarandet är inte något nytt eller annorlunda än i många andra, i vart fall större, företag. De flesta bolag jag själv varit jobbat i och med inom näringslivet har detta förfaringssätt och i många av fallen var det flera olika ”lager” av intressenter som skulle vara med. På Ikea kallas det ”farmors/mormorsintervju” när chefens chef är med och är helt naturligt. Det är inte byråkrati utan det är att stödja och försöka få det bästa ut av allt för alla. Ibland blir det inte så ändå, men med vårt rekryteringsförfarande kan vi vara säkra på att företaget eller organisationen gjort det bästa man kunnat.

Och på frågan om vi jobbar med externa företag som vi anlitar vi rekryteringar så är svaret ja. Vi använder ibland externa i olika steg i framför allt unika strategiska tjänster men oftast görs det utan extern hjälp. Och då genom stöd av HR-avdelningen. Vid chefstjänster i kommunen har vi vårt rekryteringscenter där vi har duktiga rekryterare som hjälper oss.

En spännande och viktig tilldragelse var jag med om i onsdags. En överenskommelse om strategiskt partnerskap mellan Linnéuniversitetet, studentkåren Linnéstudenterna, Kalmar kommun och Växjö kommun skrevs då under. Denna överenskommelse uttrycker en gemensam vilja att ytterligare stärka en redan mycket god relation mellan parterna på alla nivåer i respektive organisationer. Det kändes stort att få signera det tillsammans med representanter från alla dessa organisationer. Stort och starkt.

Och förresten, ni vet väl att Växjö Turistinformation sedan några dagar tillbaka finns placerad i kommunhuset på Västra esplanaden? Vårt fantastiska Kontaktcenter är alltså nu det fysiska navet för både invånare och besökare i Växjö som vill ha information. Viktigt att poänängtera är också att vi dessutom har Infopoints för besökare, sju stycken finns i kommunen. Hos en Infopoint kan du få hjälp med grundläggande turistisk information och här hittar du också ett grundutbud av broschyrer.

Växjö Turistinformation och Turistinformation gör tillsammans med vår nya officiella upplevelsesajt www.upplev.vaxjo.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster att vi stärker platsen Växjö ännu mer.

Ha en fin och härlig första helg i januari 2020 – en helg som jag bland annat ska tillbringa på Vida arena här i Växjö för att heja på Lakers. Kanske ses vi?

//M

Skriv ut
Senast uppdaterad: 10 januari 2020