City24.net, Arenaservice och vikten av att hålla i

Beställning av varor och tjänster på nätet, ökning av e-tjänster och av hemkörning till många som nu inte kan, vill eller bör åka till butiker har gjort att just webbplatser för handeln nästan exploderat den senaste månaden. Det är nu en vardag för de flesta oavsett ålder.

Det här för mina tankar tillbaka till år 1997 då jag och mina kollegor på företaget jag då var vd för startade upp city24.net. En stad som skulle vara uppe 24 timmar alla sju dagar i veckan där meddelanden och även beställningar kunde skapas för alla som ville.

Istället för att komma ihåg varje företags eller butiks egna webbadress så samlades alla på just platsen city24.net. Det här var tidigt och det var många som var skeptiska men också många som förstod vikten av just nya kanaler för att nå till sina tjänster. Då det stora företaget IBM kom på besök och önskade att vi skulle använda deras stora plattform kände vi alla att det här kan bli stort. Men vi gjorde på eget sätt och skapade vår egen plattform till det stora företagets stora frustration. Med stort engagemang och smålänskt, eller rättare satt Växjöitisk, envishet och sätt att jobba så lyckades vi riktigt bra. Vi hade närmare 150 företag/butik som fanns på city24.net efter drygt ett år och vi fick ta del av många härliga kommentarer och inspel när företagen berättade om nya kunder, stärkt varumärke som skapats tack vare denna tjänst och att kunder var överlyckliga att ha en dialog med företaget eller kunden när de önskade. Och inte när företaget eller butiken hade öppet. Det vill säga som en självservice. En liten egokick att tänka tillbaka på detta och även om det känns såå länge sedan så känns det ändå som igår och faktiskt som idag nu när alla pratar om just plattformar där man kan se allas utbud. Att vara med i början av en era som ett par år därefter kallades något så negativ som en boom, men som nu beskrivs som överlevnad för de flesta företag och organisationer och går under namnet digitalisering och finns med som en del av hållbarhet, är härligt. Tack Ante, Göran, Ullis, Jocke, Pontus med flera som var med i den resan för så många år sedan.

En annan reflektion är att det ju idag uppfinns väldigt många tjänster och sajter, utmaningen nu är det kan bli ”information overload” och att det kan bli förvirrande för invånarna vilken man ska välja och vilka som är bra och seriösa. Här försöker vi dra vårt strå till stacken genom att samla och paketera vår information på www.vaxjo.se och www.upplev.vaxjo.selänk till annan webbplats bland annat.

Besök hos badplatsernas och idrottsplatsernas specialister

Ovan var en kick och en annan kick var mitt mycket tidiga verksamhetsmöte med kommunens Arenaservice. Klockan 06.50 var alla på plats för att gå igenom dagens alla besök på badplatser, idrottsplatser med mera för att säkerställa att allt är redo nu när vi invånare och besökare rör oss i dessa områden. Faktiskt mer nu än någonsin. Energi, proffsighet, ansvarstagande och stor glädje kändes markant och det gjorde så klart mig ännu mer stolt och glada. Inte minst för att vi fick höra om deras stora förändring i arbetsätt de senaste åren, allt baserat på processorienterat arbetsätt, där alla varit delaktiga, där fler ska veta vad man kan göra och att det inte bara hänger på en eller två medarbetare utan att man just sprider så att alla kan och har förutsättningar att göra mer. Att det skapat bättre arbetsmiljö och sjukskrivningarna har minskat med många många procent, att delaktigheten och stödet till varandra även skapat effektivitet var en fröjd att få höra om. Stort tack ni alla på Arenaservice som gör så mycket för oss i hela kommunen – en stor och viktig del att fortsätta att ha ett Växjö som är fantastisk att bo leva och verka i både i dag och i morgon!

Inte som Stockholm

Veckans snackis har, i alla fall på våra möten om corona, varit att många upplever att människor börjar leva mer som ”vanligt” igen tyvärr. Kanske har det att göra med Folkhälsomyndighetens information om att det nu kan ha ”vänt” i Stockholm. Vi har därför fått satsa mycket på information om uteserveringar (håll avståndet), att vi ligger flera veckor efter Stockholm (kommunikation från Region Kronoberg som vi lyfter) med mera. Det här är inte över tyvärr så fortsätt följa myndigheternas råd. På www.vaxjo.se finns som vanligt bra info.

Ha en fin sista helg i april!

//M

P.S Sista chansen nästa vecka at tycka till om vår nya transportplan 2030. Följ länken och bidra till Växjös utveckling genom att dela med dig av dina tankar kring säkerhet och trygghet i trafiken. D.S

Skriv ut
Senast uppdaterad: 24 april 2020