Så tar du hand om dig i värmen

Höga temperaturer är farliga för alla, men äldre personer, kroniskt sjuka och personer med funktionsnedsättning är särskilt utsatta. Här får du tips på vad du kan tänka på när det är varmt.

Var uppmärksam på inomhustemperaturen

  • Försök ordna en sval temperatur inomhus. Dra ned persienner, markiser och dra för gardiner och vistas främst på bostadens svalaste plats.
  • Vädra nattetid när det är svalt
  • Använd gärna en fläkt eller om du har tillgång till luftkonditionering

Se till att få i dig vätska

  • När det är varmt ute krävs ett högre vätskeintag. Undvik dock stora mängder söta drycker och alkohol
  • Ät gärna frukt och grönsaker med mycket vätska i, till exempel melon

Svalka dig!

  • Svalka dig genom att ta ett dopp om du kan. Annars kan en kall dusch, eller en blöt handduk runt nacken vara ett alternativ. Även ett svalt fotbad kan vara skönt
  • Klä dig i löst sittande kläder, gärna i naturmaterial då det är naturligt svalkande

Vila

  • Minska din fysiska aktivitet, särskilt under dygnets varmaste timmar

Det här ska du vara uppmärksam på

Varningstecken du ska hålla koll på så du inte börjar må dåligt av värmen är:

  • Förhöjd kroppstemperatur, puls och andningsfrekvens
  • Yrsel och onormal trötthet
  • Muntorrhet och minskad urinmängd är tecken på vätskebrist

Om du upplever något eller flera av dessa symtom, ta kontakt med sjukvården.

Senast uppdaterad: 27 juni 2022