Avgiftsbeslut för omsorg 2018

Avgiften för omsorg och vård från kommunen baseras på vad man har för inkomst. Under januari uppmanades alla personer som får omsorg, service eller vård av Växjö kommun att lämna inkomstförfrågan. Nu kommer avgiftsbeslutet hem i brevlådan.

Händer loggar in på e-tjänst via dator

Sista dag för att lämna inkomstuppgift är passerad och nu kommer ett brev hem i brevlådan med ett beslut som talar om vad avgiften blir. Beslutet kan överklagas.

Avgiften betalas i efterskott, vilket innebär att fakturan som betalas i slutet av februari avser avgiften som gällde i januari. Den som lämnade inkomstförfrågan efter sista anmälningsdag, 2/7, har fått beslut som gäller från senare datum.

Till dig som inte har anmält inkomst

Alla omsorgstagare behöver lämna inkomstuppgifter i början av året, oavsett om uppgifterna har ändrats eller inte och oberoende av när man gjorde det senast. Under vecka nio skickas en påminnelse till den som ännu inte har lämnat inkomstförfrågan.

Den som inte lämnar sina inkomstuppgifter i början av året får betala den högsta avgiften för sina insatser, eftersom kommunen inte kan göra en individuell beräkning av avgiften.

Om uppgifterna som lämnas förändras under året ska detta meddelas till omsorgens avgiftshandläggare som nås via Växjö kommuns kontaktcenter 0470-410 00.

Länk till e-tjänst för att lämna inkomstförfrågan vård- och omsorgsavgiftlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Instruktion, så fyller du i inkomstförfrågan

Blankett för inkomstförfrågan, att skriva ut

Skriv ut
Senast uppdaterad: 23 februari 2018