Träna hemma för rörlighet, balans och styrka

För att behålla rörlighet, balans och styrka är det viktigt att träna kroppen. För att göra det enkelt att träna har kommunens fysioterapeuter tagit fram träningsfilmer för dig som är 70 + och vill träna hemma.

I två träningsfilmer tränar du styrka och kondition respektive balans och rörlighet. Övningarna är anpassade och du väljer den nivå som passar dig. Båda träningsprogrammen är framtagna av Växjö kommuns fysioterapeuter och de guidar dig igenom övningarna.

- Genom hela livet är det viktigt att träna, men när du blir äldre är det extra viktigt för att bibehålla en god hälsa. Träning bidrar till att sänka blodtrycket och du kan få förbättrad insulinkänslighet. Forskning visar också att träning kan mildra symptomen vid depression och ångest och minska risken för demens, säger Jonathan Alexandersson, som är fysioterapeut i Växjö kommun.

Rekommendationen är att göra träningsprogrammet en gång om dagen. Kombinera gärna med annan motionsform som till exempel att ut och promenera.

- Det är många äldre och personer i riskgrupp som har varit hemma en längre tid nu och då är hemmaträning ett bra sätt att hålla igång när det inte går att ta del av sina aktiviteter som vanligt, avslutar Jonathan.
Skriv ut
Senast uppdaterad: 11 juni 2020