Cykelgata
En cykelgata är en gata där cyklister har företräde och motortrafiken ska anpassa sig. Syftet är att skapa en tryggare och smidigare trafikmiljö där det blir enklare och säkrare att cykla.
Cykelgator är ett bra alternativ för att främja cykeln på de platser där det inte finns tillräckligt med yta för att exempelvis bygga en separerad cykelbana.
Växjö testar cykelgatan sommaren 2025
Sommaren 2025 testar Växjö kommun en cykelgata på Norrgatan, mellan Västergatan och Kungsgatan.
Under testperioden skyltas det om på den aktuella sträckan på Norrgatan, men i övrigt behålls den befintliga utformningen. Om testet faller väl ut och blir en permanent lösning kan det bli aktuellt att se över vilka förbättringar som kan behövas för att göra gatan mer ändamålsenlig.
Omskyltningen sker i början av juni och därefter gäller reglerna för cykelgata fram till och med sista september.
Vad gäller på en cykelgata?
På en cykelgata gäller följande:
- Fordon får inte föras med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.
- Den högsta tillåtna hastigheten märks ut med vägmärke.
- Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser.
- En förare som kör in på en väg som är cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan.
- En förare av ett motordrivet fordon ska anpassa hastigheten till cykeltrafiken.
- En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg från en cykelgata.
Läs mer
På Transportstyrelsens webbplats kan du läsa mer om regler på cykelgator.
Gågata, cykelgata och gångfartsområde, Transportstyrelsens webbplats Länk till annan webbplats.