Fakta om trafiksäkerhetskampanjen

"Ögonkontakt sökes i trafiken" är en trafiksäkerhetskampanj som Växjö kommun står bakom. Målet är att minska trafikolyckorna och göra oss trafikanter mer ödmjuka.

Ögonkontakt är ett unikt varumärke som Växjö kommun står bakom. Den orange symbolen med två ögon och texten "Ögonkontakt sökes i trafiken" är vår gemensamma symbol för trafiksäkerhet, kommunikation och en positiv attityd.

Ögonkontakt sökes fyller 17 år

Hösten 2001 tog Växjö kommun beslutet att bli en föregångare inom trafikkommunikation. Då startade arbetet med trafiksäkerhetskampanjen "Ögonkontakt sökes i trafiken". Målet var att minska trafikolyckorna och göra oss trafikanter mer ödmjuka.

Ögonkontakt är den mjukare delen av trafikkommunikation till skillnad från fysiska åtgärder som till exempel farthinder, gupp, cirkulationsplatser och övergångsställen.

Ju fler som ser varandra desto färre olyckor

Det går inte att bygga bort alla trafikproblem. Det handlar om hur vi tänker och agerar i trafiken. Många olyckor kan undvikas bara genom att ha ögonkontakt!

Kampanjen har blivit välkänd för Växjötrafikanterna. Den orange symbolen ska få oss att tänka till lite extra och gärna få oss att agera med förnuft och känsla - men utan pekpinnar!

2015 fick Växjö kommun ta emot det ärofyllda trafikpriset "GuldTriangeln". Priset delades ut i riksdagens lokaler av NTF i Stockholm.

Kontakt

Skriv ut
Senast uppdaterad: 23 april 2018
Trafik och stadsplanering