Eldningsförbud i Växjö kommun

Länsstyrelsen har beslutat om eldningsförbud i Kronobergs län. Det råder extremt hög brandrisk i skog och mark.

Stäng meddelande

F - 3 klass

Om du vill lära ut trafik till skolbarn i de yngre åldrarna har vi några tips som kan göra det både enkelt och kul. Barn i årskurs F-3 klass är ivriga på att lära sig mer om trafik!

Läs böcker om trafik!

Välj gärna böcker om trafik när du läser för ditt barn. Det finns många roliga böcker om trafik. Vi nämner endast några exempel. Du kan få fler tips i bokhandeln eller på biblioteket.

"Örnis bilar" av Carl Johan De Geer (illustrationer av Jan Lööf) är en fin och uppskattad bok om bilar och andra fordon. Boken finns också som pussel.

Det barn som gillar "Örnis bilar" gillar också den illustrativa boken "Pelle träffar en lokförare" skriven av Jan Lööf. Boken handlar om pojken Pelle som kan laga trasiga tåg.

Har du inte hunnit läsa bokserien om Halvan är det ett annat bra tips. Halvan har stor fantasi och när han leker blir han i varje bok en del av nytt äventyr. Böckerna i serien om Halvan handlar om bussar, tåg, grävmaskiner, sopbilar, brandbilar, polisbilar, bärgningsbilar, ambulanser, rymdskepp med mera. I några böcker kommer en medföljande DVD. Faktatexten är oslagbar!

Halvan finns även som barnspel till PC, memo, pussel, pysselböcker och målarböcker. Halvan har också en egen hemsida som du kan besöka!

Boken "Visst kan Lotta cykla" av Astrid Lindgren är ett säkert kort om man vill läsa om cykling. Boken finns också som film med samma titel.

Två andra trevliga cykelböcker (även CD-böcker) handlar om en ko, nämligen Mama Mu av Jujja Wieslander. Läs eller lyssna till "Hallå, Mamma Mu, är det du? & Mamma Mu och Kråkans jul" och "Mamma mu cyklar". En trevlig barnfilm om "Mamma Mu och Kråkan" finns också. 

"Kråke i trafiken" av Bosson handlar om Kråke som ska ut på cykelutflykt. Boken berättar vad man ska tänka på i trafiken och hur man gör i olika situationer. "Pål lär sig cykla" av Birgit Lönn är en annan cykelbok för barn i åldern 6-9 år.

Vill barnet läsa och lära sig mer om trafik, cykling, trafikregler och märken finns boken "Häng med på cykel" av Grethe Roböll. Med bokens hjälp får man lära sig mer om trafikmärken och hur man cyklar säkrare och smartare. Läs också "Häng med i trafiken" av Grethe Rottböll och Jeanette Milde.

Läs böcker med ljud och för miljön!

I boken "Stora bullriga trafikboken med CD skiva" av Ronne Randall och illustrationer av Britta Teckentrup kan du och ditt barn följa med på en fartfylld och bullrig upptäcksfärd med över 100 ljudeffekter.   

"Cykla, panta och rädda en isbjörn" av Jörn Spolander är en bok riktad till barn mellan 6-9 år. Den här boken ger barn klimatsmarta tips till hemmet, skolan och på fritiden. Man behöver ju inte vänta att rädda jorden tills man är vuxen!

Tips på musik!

Tidigare kunde man via NTF-shop beställa musikskivan om "Trafik-trolles återkomst - Stop" och "Trafik-trolles återkomst - Härgårman".
Tyvärr produceras inget nytt musikmaterial, däremot kan man ladda ner en hel del musik via Youtube.

"Tut i rutan A-Ö" (3 CD-skivor) med klassiska Gullan Bornemark låtar är ett annat musiktips. Den finns också på tre separata CD-skivor: "Tut i rutan 1", "Tut i rutan 2" och "Tut i rutan 3".

Tips på aktiviteter!

Alla lärare kan logga in på SLI (Sveriges Läromedel). Här kan man söka filmer med ordet TRAFIK.

Att visa NTFs minihjälm och prata om cykelhjälmens betydelse kan vara ett både roligt och intressant trafikinslag som kan genomföras i klassrummet. Syftet med minihjälmen är att på ett uppseendeväckande sätt demonstrera nyttan med att använda cykelhjälm. Det laborativa försöket går ut på att man placerar ett okokt ägg (i plastpåse) i minihjälmen. Därefter låter man det falla med hjälmen på. Ägget = huvudet "klarar sig bra" så länge hjälmen är på. Försöket görs sedan om utan skydd. Minihjälmen kan köpas via NTF-shop.

En gemensam vandring i närområdet (med reflexvästar) kan vara både givande och spännande. Kanske ser ni vägskyltar på vägen? Kanske går ni tillsammans över ett övergångsställe? När barnen kommer tillbaka i klassrummet kan barnen hjälpas åt att berätta om vad de sett på vägen. Sedan kan barnen rita en fin teckning att visa upp hemma.

Skapa ditt eget Trafikmemo!

  • Rita cyklar, bilar, bussar, tåg och flygplan på utklippta kort.
  • Gör så många du orkar, men 2 stycken likadana kort av varje.
  • Rita sist något fint på framsidan, helst samma sak på alla korten (du kan också bara välja en fin färg).
  • Vänd sedan alla korten med framsidan upp.
  • Börja spela!

Malmö stad - trafikmaterial till skolor

Malmö stad har tagit fram ett skolmaterial som kallas för "Trafiksäkra skolan". I detta material finns ett särskilt material anpassat till barn i årskurs F-1 klass som heter "Trafikdjuren". Materialet finns på Malmö stads hemsida i digital form, men också i tryckt form (broschyr).

Med hjälp av djur kan barnen på ett lättsamt och trevligt sätt lära sig mer om trafik och trafiksäkerhet. Varje djur står för en viktig del i trafiken till exempel reflex och cykelhjälm.

Flera sagor är årstidsanpassade. Klicka dig in till "Trafikdjuren" via "Trafiksäkra skolan" och "En dag i trafikdjungeln". Läs mer om Kerstin Uggla, Giraffen Lotta, Zebastian Zebra, Katten Felix, Petra Pingvin, Björnen Rune, Snille Snigel, Torsten Sköldpadda och Snoken Eva.

Malmö stad har också tagit fram ett skolmaterial  för årskurs 2-3 som heter "Vad är trafik? sa Gnorpan". Figuren Gnorpan är en rymdvarelse som kommer till jorden och som måste lära sig allt om trafiken. I materialet om Gnorpan (som beställs via Malmö stad) får läraren material som hela klassen kan arbeta med. I länken kan du läsa mer.

Övrigt material

Skolbarn i årskurs 2- 3 klass kan med fördel börja arbeta med ett material som heter "Trafikboken". Materialet har tagits fram av SICA i samarbete med NTF. Boken går utmärkt att arbeta med i årskurs 3-5 klass.

Trafikboken är uppdelad i 15 kapitel, och läraren kan själv bestämma vilka kapitel som passar vilka årskurser bäst. Boken är personlig, dvs skolbarnet bör få ett eget exemplar som det får skriva och rita i. Tanken är att läraren går igenom boken i den takt som passar klassen. Vid sidan om Trafikboken kan barnet med fördel ha en personlig (trafik)pärm som följer barnet upp i mellanstadiet. I pärmen kan barnet samla allt eget sidomaterial som skapas.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 12 oktober 2017
Trafik och stadsplanering