Växjö kommun gör plats i skolan för trafikundervisning på ett helt nytt sätt. Genom projektet ”Trafiksmart lärande med VR-teknik” kan barn och unga trafiktränas med hjälp av 360-film, VR (virtuell reality) och en specialutvecklad app.
Växjö kommun är först ut i landet med att utbilda barn och unga i trafikbeteende med hjälp av VR-teknik, 360-filmer och en specialutvecklad app.
Med VR-glasögonen på sig kan eleverna se hur de uppfattas av andra trafikanter. Något som annars är helt omöjligt.
- Det saknas idag trafikträning som är lustfylld, ligger i tiden samtidigt som den lär ut. Det här projektet fyller ett stort tomrum. Eleverna är med och spelar in de virtuella trafikfilmerna som sedan används i undervisningen, säger Per-Olof Löfberg, trafikplaneringschef på Växjö kommun.
Trafiksituation filmas med en 360-kamera utifrån flera trafikantperspektiv. När filmerna visas i VR-glasögonen får eleven en unik möjlighet att se hur hon eller han själv uppfattas som till exempel cyklist av bilisten eller busschauffören i samma ögonblick.
– Det är en rejäl utmaning att filma, sätta igång tre kameror samtidigt och synka på olika personer eller i bilar, säger filmfotografen Michael Wall.
Under våren 2020 har de första trafikpassen genomförts. Coolt och häftigt tycker eleverna.
– Vi har haft tur som lyckats genomföra det här enligt plan, men tanke på coronaläget, säger Birgitta Rydztröm, projektledare och tillägger: kan vi så små frön till livslånga trafikkunskaper och bra beteende till dagens unga har vi lyckats med något riktigt bra. Jag tror vi kan det.
Projektet som är 3-årigt drivs av Växjö kommun i samarbete med Polisen och stöttas av Arvsfonden. Projektet pågår 2019- 2021.
Projektteamet består av: