Verksamhetscontroller med inriktning uppföljning och utredning till Omsorgsförvaltningen
Om tjänsten
Tjänsten är placerad vid avdelning uppdrag & uppföljning vars huvuduppdrag är att utifrån gällande lagstiftning stödja nämnd och förvaltningschefs uppdrag att tillse att verksamheten ges förutsättningar och resurser för att kunna fullgöra sitt uppdrag och följa gällande regelverk. Avdelningens uppdrag innefattar i huvudsak förvaltningsövergripande verksamhetsplanering, processer & rapportering, kvalitets- och verksamhetsuppföljning, privata utförare, patientsäkerhetsarbete och nämndsadministration. Avdelningen består idag av 12 medarbetare. Som verksamhetscontroller arbetar du med kvalitets-, verksamhetsuppföljning, och analys inom omsorgsförvaltningens verksamhetsområden kopplat mot SoL, LSS och HSL. Du samordnar brukarundersökningar och andra mätningar/egenkontroller samt genomför interna kontroller. Du deltar i framtagande av rutiner, riskanalyser, delårs- och årsrapport och den årliga kvalitetsberättelsen samt utreder frågeställningar från verksamhet och nämnd och tar fram beslutsunderlag. I arbetsuppgifterna ingår också att hålla ihop arbetet med rekvirering och återrapportering av statsbidrag. Omsorgsförvaltningen ingår i huvudprocessen Stödja individer till ett tryggt och självständigt liv och i din roll som verksamhetscontroller kommer du arbeta med att utveckla processarbetet. Att föredra ärenden eller utredningar för exempelvis ledningsgrupp och omsorgsnämnd är en del av arbetet. Du ska även självständigt kunna leda arbetsgrupper i olika utredningar och uppdrag Du är medspelare i ett team med olika professioner som stöttar varandra där ett gemensamt ansvar tas för avdelningens olika frågor.
Din profil
Högskole-/universitetsexamen med inriktning mot, eller en kombination av, juridik, statsvetenskap, ekonomi, eller sociologi alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Erfarenhet av utrednings, process, uppföljnings - och analysarbete samt arbete med statistik är en förutsättning för att lyckas i ditt uppdrag. Erfarenhet av att förbereda ärenden för politiska beslut, särskilt i en kommunal omsorgsnämnd, eller socialnämnd, är meriterande. Erfarenhet av arbete inom socialtjänst eller hälso- och sjukvård samt erfarenhet av arbete i verksamhetssystem typ Stratsys är meriterande. Vi tror att du är en person, som genom din erfarenhet, är trygg i dig själv och din förmåga, samt har förmåga till flexibilitet och ansvarstagande. Du har lätt för att engagera människor och skapa samsyn och delaktighet i förändringsprocesser. Du har kunskap och förståelse för vad som bidrar till god kvalitet för dem som verksamheten är till för. Du arbetar systematiskt, lyfter blicken och ser frågor hur ett helhetsperspektiv. Vidare ser du, genom din analytiska förmåga och ditt kvalitetsmedvetna sätt, förbättringsbehov i verksamheten. Det är en tillgång att ha erfarenhet av att jobba med statistik och annan kvantitativa data som stöd för analys, verksamhetsuppföljning och kvalitetssäkring. Du har en god administrativ förmåga och är strukturerad, vilket innebär att du planerar, organiserar och prioriterar på ett effektivt sätt. Eftersom en viktig del i arbetet är att utveckla och bevara goda relationer kommer vi att lägga stor vikt vid din sociala förmåga