Kontakta oss på Växjö kommun

Växjö kommuns kontaktcenter är din ingång till vägledning och information om kommunens tjänster. Oavsett hur eller i vilken fråga du kontaktar Växjö kommun så är det någon av våra kommunvägledare som tar hand om ditt ärende. Vi svarar på dina frågor eller hjälper dig att få prata med rätt person eller verksamhet.

Öppettider

Måndag - fredag, helgfri vardag, klockan 07.30-16.30

Ring till oss

Telefon 0470-410 00

Besöksadress

Norra Järnvägsgatan 7 i Växjö.

Godsmottagningsadress

Raoul Wallenbergsgata 8 A, 352 30, Växjö.

Postadress

Växjö kommun, Box 1222, 351 12 Växjö

Skriv till oss

E-post för allmänna frågor: info@vaxjo.se
E-post för allmänna handlingar: kontakta respektive nämnd
Faxnummer: 0470-164 89
Du kan också kontakta Växjö kommun genom att skicka ett meddelande på Facebook. Länk till annan webbplats.

Fakturaadress

Växjö kommun
Förvaltning
Avdelning
Box 982
831 29 Östersund

Skriv beställarens referensnummer på fakturan för att den ska bli betald i tid, till exempel 18121, och beställarens namn.

Bankgiro

5006-0961

Organisationsnummer

212000-0662

All försluten kuverterad post adresserad till Växjö kommun, Box 1222, 351 12 Växjö, skickas automatiskt via expresspaket på så kallad screening för att säkerställa att inget oönskat finns i försändelsen. Ingen post öppnas av någon annan. Öppnade kuvert skickas inte. När du lägger brev i exempelvis postlådan utanför Växjö kommunhus innebär det alltså att tiden det tar för brevet att nå mottagaren bli längre än om du lämnar brevet till kontaktcenter på plan 3 (öppet vardagar, klockan 7.30-16.30).

Journummer kvällar och helger

Akut social hjälp efter kontorstid

Behöver du akut social hjälp i en nödsituation och inte kan vänta till närmaste vardag ringer du till SOS Alarm, telefon 112. Beroende på vad ärendet gäller kommer SOS-operatören att förmedla rätt hjälpinsats.

Den sociala beredskapen tar emot ärenden från andra myndigheter, till exempel polisen, som är så pass akuta att de kräver omedelbart agerande.

Akuta fel på fastigheter, gator, vatten och avlopp

SOS alarm, telefon 0470-75 29 10

Hjälp oss bli bättre

Du som ringer till oss kan efter samtalet bli uppringd för att svara på frågor om servicen som gavs. Syftet med denna undersökning är att Växjö kommun får veta hur kommunens service upplevs och hur vi kan förbättra verksamheten. Du kan välja att inte delta i undersökningen genom att inte svara på den uppringning som eventuellt sker efter ditt samtal med oss. Efter uppringningen kommer alla personuppgifter rensas i enlighet med de rutiner som är uppsatta kring behandling av personuppgifter i telefonin.

Vid långa kötider

Växjö kommuns kontaktcenter använder sig även av så kallad "Callback". Det innebär att när du som ringer in väntat i sex minuter istället kan välja att bli uppringd av oss när det är din tur i kön. Alla personuppgifter rensas efter samtalet i enlighet med de rutiner som är uppsatta kring behandling av personuppgifter i telefonin.

Inspelningar för bättre service

Under vissa perioder spelar kontaktcenter in samtalen som kommer in. Anledningen är att kommunvägledarna ska kunna ge ännu bättre service till invånarna i framtiden genom att lyssna på samtalen. Du som ringer in får innan samtalet information om att samtalet kommer att spelas in. Du kan meddela om du inte önskar delta, samtalet spelas då inte in. Ditt samtal påverkas inte av inspelningen. Inspelningarna kommer att behandlas som en personuppgift och rensas i enlighet med de rutiner som är uppsatta kring behandling av personuppgifter i telefonin.

Medborgarkontoret i Araby

På Medborgarkontoret kan du få samhällsinformation och svar på olika vardagsfrågor. Det kan handla om kommunens verksamhet, till exempel förskola, skola, socialtjänst och äldreomsorg.

Du som är ny i Sverige kan få hjälp med information och rådgivning på arabiska, dari, engelska, persiska, somaliska och svenska .

Eftersom Statens servicekontor finns på Medborgarkontoret kan du även få svar på frågor och hjälp med tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Besöksadress

Hjalmar Petris väg 4 i Växjö

Besöksadress och öppettider till medborgarkontoret i Araby

Hjalmar Petris väg 4 i Växjö

Medborgarkontoret Öppettider

Måndag klockan 10.00-15.00, lunchstängt klockan 12.00-13.00
Tisdag klockan 13.00-19.00
Onsdag klockan 10.00-15.00, lunchstängt klockan 12.00-13.00
Torsdag klockan 10.00-15.00, lunchstängt klockan 12.00-13.00
Fredag klockan 09.00-13.00

Statens Servicekontor öppettider

Torsdag, klockan 10.00-15.00

Övriga verksamheter på plats på medborgarkontoret Araby

Starta eget - Level Växjö Länk till annan webbplats.
Onsdag-torsdag klockan 10.00-15.00

Folkhälsoutvecklare från Region Kronoberg Länk till annan webbplats.
Måndag-tisdag klockan 13.00-15.00

Mobila medborgarkontoret i Lammhult

Centrumgatan 4 (Träffpunkt Lammhult)

Öppettider

Tillfälligt stängt

Mobila medborgarkontoret i Braås

Betlehemsvägen (biblioteket)

Öppettider

Tillfälligt stängt.

Senast uppdaterad: 4 januari 2024